6 Skills die iedere marketeer moet hebben
Ieder bedrijf kan niet zonder goede marketeer. Een goede marketeer zorgt ervoor dat jouw bedrijf goed zichtbaar is, zowel on- als offline. Er komen ieder jaar steeds meer marketeers bij, maar lang niet elke marketeer kan een echte professional worden genoemd. Als marketeer moet je namelijk een behoorlijke dosis skills bezitten om beslagen ten ijs te komen. Wat zijn die skills precies?
Marketing skills voor succes
Wil jij als marketeer doorgroeien of ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging? Dan is het nodig om een aantal belangrijke skills te bezitten. Is dit nog niet het geval? Dan is het nodig om jezelf verder te ontwikkelen. Wij hebben de 6 belangrijkste skills voor je verzameld die je echt nodig hebt om een goede marketeer te worden in deze digitale tijd.
1. Newsjacking
Als marketeer moet je bovenop het nieuws zitten. Zodra er iets viraal gaat of trending topic is, dan kun jij aan de slag met newsjacking. Voor wie niet weet wat dat is: newsjacking is het snel en vaak ludiek inhaken op het nieuws. Daar scoor je vaak punten mee!
2. Teamwork
Je moet in staat zijn om goed samen te werken. Een goede marketeer werkt namelijk zelden alleen. Onderzoek heeft uitgewezen dat maar liefst 57% van alle actieve marketeers een compleet social team achter zich heeft staan. Zonder samenwerking ben je nergens in deze tijd. Je moet op teamleden kunnen vertrouwen en je moet met ze kunnen samenwerken.
3. Technische kennis
Wist jij dat ongeveer de helft van alle vacatures voor marketeers een eis hebben dat je technische kennis hebt? Vaak moet je werken met verschillende systemen voor je nieuwsbrief, CRM, online advertenties, beeldbanken, foto- en videosoftware en websites. Marketeers moeten dus ook voldoende kennis hebben van de technische kant van het vak, zodat zij overal direct op in kunnen spelen en mee aan de slag kunnen gaan.
4. Datavisualisatie
Je moet zeer ervaren zijn of een prof in datavisualisatie zijn om de top te kunnen bereiken als marketeer. Waarom? Omdat infographics steeds belangrijker worden en deze moet je kunnen ontwerpen of iemand kunnen aansturen. Je moet dus in staat zijn om gegevens en informatie in beeld te brengen, letterlijk. Op dit moment merkt 12% van de websites een flinke verkeerstoename naar de website na het posten van een infographic.
5. Analytics
Bij analytics denken mensen al snel alleen aan Google Analytics, waar je natuurlijk heel veel statistieken kunt oppikken. Toch heb je meer skills nodig. Je moet in staat zijn om data overal vandaan te halen en te analyseren om er je voordeel mee te doen. Naar verwachting zullen er maar liefst 1,5 miljoen ‘data-savvy managers’ zijn in 2018 en zij behoren tot de professionals onder de marketeers.
6. Social media Pro
Natuurlijk mag deze niet missen in de lijst skills die marketeers moeten bezitten. Maar liefst 92% van alle actieve marketeers is van mening dat social media zeer belangrijk zijn voor het bedrijf. Wil jij een fantastische marketeer worden, maar weet je nog te weinig van social media? Dan ben je bij ons natuurlijk welkom voor een social media training op maat!
Bezit je deze marketing skills?
Nu je het lijstje hebt gelezen, bezit je dat enkele of alle van deze skills? Zo niet, kijk dat of je een training of cursus kunt volgen om jezelf verder te ontwikkelen.