Slimme tips om je naamsbekendheid een boost te geven

Je kunt nog zo’n mooie winkel en/of webshop hebben, maar zonder naamsbekendheid kom je er niet. Het is belangrijk dat je top-of-mind komt bij de beoogde doelgroep. Zodat ze niet alleen je producten of diensten afnemen, maar je ook aanraden bij anderen. Ben je net gestart en wil je weten hoe je op een slimme manier kunt zorgen voor meer naamsbekendheid? Of ben je al even bezig en wil je juist weten hoe je je naamsbekendheid kunt boosten? We helpen je op weg met de slimme tips in dit artikel.

Wat is naamsbekendheid?

Naamsbekendheid is een belangrijk concept binnen marketing en branding. Een grotere naamsbekendheid betekent dat je bedrijf een grotere bekendheid, vertrouwdheid en interesse heeft bij consumenten of gebruikers. Dit vergroot de kans op verkoop, trekt investeerders en nieuwe medewerkers aan en zorgt voor positieve associaties met je merk. Maar hoe groot is je naamsbekendheid momenteel? Dit is te meten met bijvoorbeeld een marktonderzoek, enquête, peiling of het bekijken van je Google Analytics en/of socialmedia-statistieken.

Weet wie je doelgroep is

Nu weet je meer over je naamsbekendheid, maar hoe kun je deze vergroten? Eén van de belangrijkste tips die we kunnen geven is het goed afbakenen van je doelgroep. Als je niet weet wie je doelgroep is, kun je ook niet gericht zorgen voor meer naamsbekendheid. Het gaat dan bijvoorbeeld om de behoeften, de interesses en het gedrag van je doelgroep.

De beste manier om dit in kaart te brengen is het opstellen van zogeheten buyer persona’s. Een buyer persona is een semi-fictieve representatie van je ideale doelgroep op basis van data en onderzoek. Deze stel je bijvoorbeeld op met behulp van interviews van personen binnen je beoogde doelgroep.

Hieronder vind je een voorbeeld van zo’n buyer persona:

Bron: Hubspot

Creëer een sterke merkidentiteit

Voor een goede naamsbekendheid is het belangrijk dat je een sterke en herkenbare merkidentiteit hebt met een duidelijke boodschap, kernwaarden en visuele elementen. Een identiteit die je onderscheidt van de concurrentie en die ervoor zorgt dat men meteen weet dat jij het bent. En als je die merkidentiteit hebt ontwikkeld, is het heel belangrijk om ervoor te zorgen dat je merk consistent wordt toegepast in alle communicatie-uitingen. Daar kan een brandbook ofwel huisstijlhandboek bij helpen. Breng alle medewerkers binnen het bedrijf op de hoogte en zorg ervoor dat er iemand verantwoordelijk is voor het bewaken van de merkidentiteit. Dat is de enige manier om zeker te weten dat het consistent wordt toegepast.

Slimme kanalen voor offline en online promotie

Als het goed is heb je door de buyer persona’s meer inzicht in je doelgroep. Welke plekken bezoeken ze regelmatig? Welke socialmediakanalen gebruiken ze? Op basis daarvan kun je gaan bedenken welke kanalen je gaat inzetten. Dit kunnen offline kanalen zijn zoals de aanwezigheid op een beurs of het uitdelen van bedrukte promotieartikelen met je logo op de plekken waar je doelgroep komt. Maar denk ook aan online promotie door middel van adverteren in Google of op socialmedia. Lees ook het artikel over het opbouwen van je naamsbekendheid via socialmedia.

Schrijf interessante artikelen voor je interne blog of om extern te plaatsen. Hiervoor hebben we eerder een stappenplan gedeeld. En denk ook aan het combineren van offline met online kanalen. Deel producten uit waarop een url staat naar een campagnepagina. Zo kun je meteen goed meten wat je resultaten zijn geweest!

Dit zijn een aantal slimme tips voor het vergroten van je naamsbekendheid. Zorg voor een goede aanpak, stel een plan op en boost je naamsbekendheid.