Snel blogs schrijven: 8 handige tips!

Blogs schrijven voor je bedrijf is niet altijd makkelijk. Veel bedrijven beginnen er enthousiast aan, maar laten het idee van wekelijks bloggen al snel varen. De inspiratie raakt op, de onderwerpen worden te moeilijk, er komt te weinig respons of het ontbreekt eenvoudigweg aan tijd. Toch is het wel belangrijk om je zakelijke blog actief te houden. Wij geven je graag 8 handige tips om snel een goed blog te schrijven.

Gebruik deze tips voor het schrijven van je blogs

Het schrijven van blogs gaat de één natuurlijk veel beter, sneller en makkelijker af dan de ander. Bedenk je altijd dat het geen wedstrijd is. Dit geldt niet alleen voor de frequentie van posten, maar bijvoorbeeld ook voor de hoeveelheid woorden. Blijf bij jezelf. Dat is misschien wel de belangrijkste tip. Graag geven wij je nog 8 tips voor het schrijven van goede blogs voor je bedrijf.

1. Voer voldoende onderzoek uit

Je wilt een punt overbrengen met je blogs. Reserveer eens wat tijd in de agenda om grondig onderzoek te doen naar het onderwerp dat jij in je blogs wilt behandelen. Door eenmalig tijd te reserveren voor een gedegen onderzoek, kun je veel informatie verzamelen dat je gemakkelijk over meerdere blogs kunt verspreiden. Zo heb je direct weer inspiratie te pakken voor meerdere blogs.

2. Maak de content scanbaar

Het is belangrijk om de content scanbaar te maken, ook wel ‘skimmable’ genoemd. Dit betekent dat je de content opbreekt in verteerbare stukjes informatie. Probeer niet eindeloos veel informatie in een enkel blog te verwerken, want met iedere lap tekst verklein je de kans dat iemand echt alles leest. Ook daarom geldt: maak er liever meerdere blogs van. Wil je echt eens lekker uitweiden over een onderwerp? Kies dan voor het schrijven van een e-book of een whitepaper in plaats van een blog.

3. Voeg citaten of feiten toe

Voeg interessante citaten of feiten toe om de nadruk op het onderwerp te leggen. Een bijkomend voordeel hiervan is wel dat deze korte stukjes tekst of informatie ideaal zijn om een tekst op te breken. Je voorkomt hiermee dat een stuk tekst ineens wel heel erg lang lijkt om te lezen. Maak gebruik van alinea’s, uiteraard, maar breek je content verder op met korte citaten of weetjes. Het maakt de tekst voor het oog aantrekkelijker om echt helemaal te lezen.

4. Voeg goede visuals toe

In deze tijd kunnen blogs eigenlijk niet meer zonder visuals. Hiermee bedoelen we afbeeldingen en bijvoorbeeld video’s. Je kunt natuurlijk ook infographics of zelfs GIFjes toevoegen. Het gaat erom dat jij het verhaal, op wat voor manier ook, duidelijker maakt met ‘beeld’. Zo maak je je blog makkelijker compleet en zorg je er ook voor dat het blog meer waarde heeft.

5. Controleer goed op spelling en grammatica

Als er iets is wat je niet wilt, dan is het wel foutjes in je blog. Waarom? Omdat mensen in deze tijd niet te lui zijn om je een mail te sturen of te bellen, zodat ze je kunnen laten weten dat je een fout hebt gemaakt. Dit wil je voorkomen. Natuurlijk wil je ook voorkomen dat mensen jouw blogs niet willen lezen, omdat er gewoon te veel fouten in zitten. Het maakt het hele stuk onprofessioneel en daarmee ongeloofwaardig. Controleer dus altijd op spelling- en grammaticafouten. Kun je dit zelf niet? Laat het dan door iemand anders checken.

6. Kies voor het vertellen van je verhaal

Als je niet weet waar je moet beginnen, begin dan met het vertellen van een verhaal. Veel bedrijven willen wel bloggen, maar vinden het lastig om de teksten daadwerkelijk te schrijven. Iets schrijven is dan ook anders dan iets zeggen. Toch is dit wel dé manier om te beginnen. Schrijf eerst eens wat je denkt. Schrijf wat je wilt vertellen. Later kun je de tekst dan gemakkelijker omvormen tot een leesbaar stuk.

7. Verwijs naar je social media accounts

Het is altijd goed om onderwerpen ook op social media te delen. Schrijf je een blog waarover je eerder ook al op social media hebt gepost? Verwijs hier dan naar. Is het blog er eerder en maak je er daarna social media posts van die naar het blog verwijzen? Vergeet dan niet om bij de social media posts een link naar je blog te plaatsen.

8. Geef elke zin waarde

Voor blogs geldt dat elke zin een toegevoegde waarde moet hebben. We zien vaker dat bedrijven een blog zichtbaar langer hebben gemaakt met nutteloze zinnen. Het idee hierachter is vaak dat het blog van de concurrent nét iets langer is. Bedenk je dat Google niet alleen waarde hecht aan uitgebreide artikelen. Google hecht vooral waarde aan waarde. Houd je blogs dus relevant en interessant. Ga geen woorden of complete zinnen toevoegen die eigenlijk helemaal niet belangrijk zijn.

Je kunt het bloggen ook uitbesteden

Blijf jij het lastig vinden om je zakelijke blogs te schrijven? Je kunt het schrijven van je blogs uitbesteden aan ons. Wij zorgen ervoor dat jouw berichtenpagina goed actief blijft, precies zoals jij het wilt. Ben je benieuwd naar wat wij precies voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.