Social media: de 3×10-regel voor bedrijven
Social media worden voor bedrijven steeds belangrijker en dit merken bedrijven natuurlijk ook. Er wordt meer verwacht van de ondernemingen op de sociale netwerken. Je moet écht met de sociale kanalen aan de slag als je de concurrent bij wilt kunnen houden. Het ene bedrijf gaat hier een stuk beter mee om dan het andere bedrijf. Een goed idee om effectief met social media aan de slag te gaan is het aanhouden van de 3×10-regel.
Wat is de 3×10-regel voor social media?
De 3×10 regel geeft eigenlijk je activiteit op social media aan. De 3 staat voor het aantal keren dat je per dag actief bent op de sociale netwerken. De 10 geeft het aantal minuten per keer aan. Makkelijk gezegd betekent de 3×10-regel dus dat je dagelijks op 3 verschillende momenten 10 minuten actief bent op de sociale netwerken. Het best plan je deze blokken van 10 minuten in op vaste momenten van de dag en natuurlijk het liefst verspreid over de werkdag. Start je werkdag met 10 minuten social media, plan nog eens 10 minuten in rond de middagpauze en sluit je werkdag af met 10 minuten social media.
De 3×10-regel is effectief
Zoals we eerder al hebben aangegeven gaat het ene bedrijf beter om met social media dan het andere bedrijf. De grootste fout die veel bedrijven maken is dat er veel te veel tijd aan social media wordt besteed. Dit gaat ten koste van de kernactiviteiten en dit zien we vooral binnen kleine bedrijven en bij ZZP’ers. Zeker voor deze groepen, die moeite hebben met het binnen de perken houden van de social media tijd, is de 3×10-regel effectief. Wanneer je de blokken van 10 minuten goed inplant en je er ook goed aan houdt, dan zal je merken dat je eigenlijk heel veel kunt doen in dat half uurtje per dag.
Een regel voor elke medewerker
Bedrijven die geen marketeer of social media manager in huis hebben – en alle social media activiteiten dus zelf uitvoeren – kunnen toch heel groot worden op social media door een half uur per dag aan de sociale netwerken te besteden. Stel dat een bedrijf 10 medewerkers heeft en iedere medewerker houdt zich aan de 3×10-regel voor social media. Dan betekent dit dat er elke dag 30 maal 10 minuten tijd besteed wordt aan social media. Geef iedere medewerker het beheer over één sociaal netwerk, zodat deze zich er echt op toe kan leggen. Zet 2 medewerkers op Facebook, 2 op Instagram, 2 op Twitter, 2 op LinkedIn en 2 op YouTube. Dit is natuurlijk maar een voorbeeld.
Op de juiste manier matchen
Wel is het belangrijk dat je de juiste medewerkers koppelt aan de juiste sociale netwerken. Een medewerker die niet voor de camera durft te staan is niet geschikt voor inzet op YouTube, bijvoorbeeld. Bekijk naar de kwaliteiten en talenten van iedere medewerker en match op die manier iedere medewerker aan een taak op social media. Ben je bang dat je snel de inspiratie voor nieuwe posts kwijtraakt? Bestel dan ons boek ‘101 posts voor op social media’ en je zit nooit zonder ideeën!
De 3×10-regel of uitbesteden
De 3×10-regel is effectief, maar dan moet je je er wel echt elke dag goed aan kunnen houden. Lukt dit niet? Dan is het misschien een goed idee om social media te gaan uitbesteden. In deze tijd moet je echt goed actief zijn op de sociale netwerken om als bedrijf succesvol te worden, te zijn en te blijven in de toekomst.