5 Redenen om social media actiever te gebruiken
De laatste jaren zijn er veel bedrijven bij gekomen op de sociale netwerken, maar er zijn ook nog veel bedrijven die achter lijken te blijven. Daarnaast zijn er ondernemingen die wel een bedrijfspagina hebben, maar die te weinig (of helemaal niet) actief zijn. Zonde, want het levert je veel op wanneer je social media actief gebruikt.
Dáárom moet je social media actiever gebruiken
Voor veel bedrijven luidt het advies: ga social media actiever gebruiken. Dit advies komt niet zomaar uit de lucht vallen, maar wordt onderbouwd door eindeloos veel argumenten. Wij geven je 5 redenen om social media actiever te gaan gebruiken.
1. Social media marketeers missen bandbreedte
Social media marketeers zijn overtuigd van de optimale werking van social media, maar voelen zich vaak beperkt in hun mogelijkheden. Maar liefst 47 procent van de social media marketeers geeft aan dat het een grote uitdaging is om sociale strategieën te ontwikkelen, vooral omdat er te weinig tijd en bandbreedte is.
2. Marketeers weten alles van consumentengedrag
Marketeers die actief zijn op social media weten alles van het online gedrag van hun doelgroep. Ruim 70 procent van deze marketeers geeft aan dat de inzichten die zij op social media verkrijgen andere afdelingen veel meerwaarde kunnen bieden. Deze groep geeft ook aan dat zij te weinig ruimte krijgen om hun kennis regelmatig te delen met deze afdelingen. Maar liefst 39 procent zegt grote moeite te hebben met het overbrengen van de waarde van social media naar de organisatie.
3. Marketeers kunnen relaties niet versterken
Van alle consumenten die op social media merken volgen geeft 67 procent aan dat hun aankopen bij die betreffende merken zijn verhoogd. Ook geeft 78 procent aan het merk aan te bevelen aan familie en vrienden en 77 procent zegt liever te kopen bij een merk dat zij volgen dan bij een ander merk. Marketeers krijgen niet de mogelijkheid om de relaties op social media te versterken, terwijl het opbouwen van relaties op social media juist leidt tot meer omzet en conversies.
4. Marketeers leren de doelgroep niet kennen
Maar liefst 46 procent van alle consumenten op social media geeft aan dat zij een merk alleen volgen door de inspirerende inhoud. Dit is dus inhoud die afwijkt van de trends, unieke inhoud. Marketeers kunnen hier niet op inspelen. Wegens tijdgebrek moeten zij ook focussen op trends die voor de hand liggen. Zij krijgen onvoldoende ruimte om de doelgroep te leren kennen en zo te ontdekken wat de doelgroep inspireert.
5. Marketeers hebben geen lanceringsplan
De helft van alle consumenten geeft aan merken te volgen om nieuwe producten of diensten te ontdekken. Het is belangrijk om deze nieuwe producten of diensten volgens een scherp lanceringsplan onder de aandacht te brengen. Marketeers krijgen echter niet de tijd en ruimte om een effectief lanceringsplan op te stellen en te volgen op social media.
Besteed meer tijd aan social media
De sociale kanalen kunnen je leren over je doelgroep, je helpen om op de juiste manier te promoten en ervoor zorgen dat je – door te luisteren – goed kunt inspelen op de behoeften van de klant. Helaas merken veel marketeers dat zij hiervoor eenvoudigweg te weinig tijd en ruimte krijgen. Aan alle werkgevers van deze marketeers luidt dan ook de boodschap: besteed meer tijd aan social media. Zorg ervoor dat marketeers alle tijd en middelen hebben om het maximale uit social media te halen. Wij kunnen hier ook ons steentje aan bijdragen, middels onze social media trainingen voor bedrijven. Neem gerust eens vrijblijvend contact op voor meer informatie.