5 redenen waarom je social media campagne niet werkt
Social media campagnes kunnen je bedrijf echt veel opleveren. Toch zijn er bedrijven die het hier niet mee eens zijn. Zij geven aan dat een social media campagne gewoonweg niets heeft opgeleverd of dat de campagne enkel een explosie van negativiteit heeft opgeleverd. Dit is zeker goed mogelijk, maar dit ligt dan in de basis niet aan de mogelijkheden van de social media campagne zelf. Het ligt vooral aan hoe de campagne wordt vormgegeven en ingezet.
Daarom werkt je social media campagne niet
Eén van de belangrijkste zaken op social media is consistentie. Er wordt vaak gezegd dat een social media campagne niet werkt op het moment dat een bedrijf eens per kwartaal actief is op social media. Dit is de oorzaak van het falen van de campagne. Daarnaast zijn er nog 5 redenen te noemen die ervoor kunnen zorgen dat je social media campagne niet werkt.
1. Verkeerde targets
Om een social media campagne te laten slagen is het belangrijk om te weten wie de doelgroep is. Weet je wel precies wie jouw klanten en prospects zijn? Als je met je social media campagne focust op de verkeerde doelgroep, dan werkt je campagne niet.
2. Geen analyses
Het is nodig om campagnes op social media goed te meten en te analyseren. Zo weet je welke inhoud wél scoort bij je doelgroep en welke niet. Vervolgens kun je de content die niet scoort elimineren en de beste content uitbreiden. Als je niet analyseert, dan kun je niet optimaliseren. Dit kan ervoor zorgen dat je social media campagne niet werkt.
3. Verkeerde netwerk
Je hebt veel aandacht besteed aan het creëren van een social media campagne op Instagram. Hiervoor heb je gebruik gemaakt van de beste foto’s en sterke hashtags. Toch blijft het grote succes van de campagne uit. Dit zou zomaar kunnen komen doordat jouw doelgroep niet op Instagram te vinden is. Jouw doelgroep kan zich wel voornamelijk op Facebook bevinden, bijvoorbeeld. Check altijd waar jouw doelgroep actief is en op welke momenten de doelgroep het meest actief is. Zo kun je voorkomen dat je een goede campagne op het verkeerde moment en het verkeerde netwerk plaatst.
4. Saaie inhoud
Een social media campagne moet interessant zijn voor je doelgroep. Interessante inhoud is deelbare inhoud voor je klanten en prospects. Het is content waarop gereageerd wordt, waardoor je een dialoog aan kunt gaan. Interactie is belangrijk voor bedrijven op social media. Werkt je campagne op social media niet? Dan kan dit zijn omdat je inhoud niet goed aansluit bij wat je doelgroep interessant vindt.
5. Je bent er niet
Als bedrijf moet je er altijd zijn op social media. Het bijhouden van de sociale netwerken hoort tot je dagelijkse activiteiten te behoren. We zien vaak dat bedrijven een campagne online plaatsen, dat hier veel reacties op komen en dat het bedrijf vervolgens nergens op reageert. Dit is echt not done! Je kunt niet iets posten om vervolgens te verdwijnen. Dit kost je letterlijk het succes van je campagne op social media.
Een effectieve campagne op social media
Wil jij een social media campagne opzetten die wél echt voor je bedrijf werkt? Wij laten je graag zien hoe social media jouw bedrijf succes op kan leveren. Neem vrijblijvend contact met ons op of schrijf je in voor een social media training.