Social media content: 6 soorten om te mixen!

Social media is als voeding bij het volgen van een dieet: je moet variëren voor een optimaal effect! Dit is natuurlijk heel makkelijk gezegd. In de praktijk is het nog best lastig om de verschillende soorten social media content met elkaar af te wisselen, zeker ook als je niet precies weet welke soorten social media content er zijn.

Social media content soorten

Er zijn eindeloos veel soorten content die gebruikt kunnen worden op social media. Wanneer jij niet alleen je doelgroep op een steeds verrassende manier wilt aanspreken, maar ook nieuwe klanten aan wilt trekken, dan is het nodig om er lekker op los te mixen met de soorten content. In de basis zijn er 6 soorten social media content, namelijk entertainment, inspiratie, educatie, conversatie, connectie en promotie.

Entertainment

Social media content op het gebied van entertainment doet het altijd erg goed. Het kan niet verkeerd zijn om je doelgroep eens goed te vermaken. Dit doe je onder meer met leuke comics, puzzels, throwbacks, grappen, mooie weggevertjes en bijvoorbeeld video’s die viral zijn gegaan.

Inspiratie

Iedereen heeft wel eens last van een gebrek aan inspiratie. Hoe mooi zou het zijn als jij je doelgroep kunt inspireren precies op het moment dat het nodig is? Inspireer je volgers met onder meer quotes, leerzame feiten, bijzondere uitspraken, succesverhalen en bijvoorbeeld mooie foto’s.

Educatie

Wie iets leert die weet iets! Mensen zullen heel blij met je zijn als jij hen iets leert. Social media content in de categorie Educatie bestaat bijvoorbeeld uit tips en tricks, onderzoeken, informatiebronnen, antwoorden op veel gestelde vragen en interessante blogartikelen van jezelf en / of van anderen.

Conversatie

Door het gesprek aan te gaan met je doelgroep voelen zij zich meer betrokken bij wat jij doet. Dat is belangrijk, want betrokken mensen zijn de meest waardevolle mensen. Ga eens het gesprek aan, bijvoorbeeld door vragen te stellen, door cases voor te leggen, door polls te plaatsen of door een stelling ter discussie te stellen. Het is goed om iedere post een bepaalde ‘conversatiewaarde’ mee te geven.

Connectie

Als jij een echte band op wilt bouwen met je doelgroep, en nieuwe klanten aan wilt trekken, dan is het goed om eens social media content op het gebied van connectie te posten. Geef eens een kijkje achter de schermen, deel goede productpreviews en laat je volgers eens kennis maken met je medewerkers. Door persoonlijker te zijn en de doelgroep dichterbij te laten komen kun je een sterkere connectie realiseren.

Promotie

Promotie is de laatste vorm van social media content die je best zo af en toe eens aan mag spreken. Ga niet steeds voor harde reclamekreten, want dit kan afschrikken. Je kunt beter denken aan bijvoorbeeld webinars, klantbeoordelingen, services en productpresentaties.

Je doelgroep optimaal aanspreken?

Wil jij je doelgroep optimaal aanspreken met de juiste social media content en / of wil jij je doelgroep verbreden en de aandacht van nieuwe mensen trekken? Onze social media trainingen helpen je hier uitstekend bij.