Social media inzetten voor een wandelevenement
Social media goed inzetten voor een bedrijf of evenement is een sport. Het is van belang dat je de doelgroep goed kent en dat je de juiste content op het juiste moment plaatst. Al jaren verzorgen wij de social media marketing voor, een van de grootste eendaagse wandelevenementen, de Rode Kruis Bloesemtocht. Hieronder delen wij graag hoe wij social media optimaal inzetten.
Ken de doelgroep
Het uitbesteden van social media valt of staat met de kennis van de doelgroep. Wie is de wandelaar van de Bloesemtocht? Deze is lastig te omschrijven, maar dit zijn de belangrijkste soorten wandelaars:
- Dagjes mensen / gezinnen
- Vriendengroepen
- Ervaren wandelaars
De gemiddelde leeftijd van de Bloesemtocht wandelaar ligt tussen de 35 en 50 jaar. Dit is ook terug te zien in de statistieken van de Facebook pagina.
Keuze van kanalen
De doelgroep is dus wat ouder en zal dus geen Snapchat gebruiken of andere ‘hippe’ social media kanalen. In 2012 zijn we daarom begonnen met Twitter en Facebook. Deze kanalen gebruiken we nu nog steeds, maar we hebben gemerkt dat het gebruik van Twitter de laatste twee jaar is afgenomen. Facebook daarentegen is enorm populair en de berichten krijgen gemiddeld 100 likes. In 2016 hebben we besloten om ook Instagram te gaan gebruiken. Dit om de volgende redenen:
- Jongere doelgroep bereiken
- Te monitoren wat mensen over ons zeggen
- Bekendheid van de tocht te vergroten
Social media content
Het aanmaken van de social media kanalen was niet zo moeilijk, maar nu het bijhouden. Welke content wil de wandelaar ontvangen? Het gaat om een eendaags evenement in april, dus om het hele jaar één bericht per dag te plaatsen in overdreven. Na de zomervakantie beginnen we rustig met het posten van foto’s en spelen we in op speciale dagen zoals: dierendag, sinterklaas en kerst.
In het voorjaar begint het posten van meer berichten. We maken een mix van berichten waarin we aftellen en leuke foto’s van vorige jaren. Dit alles om mensen weer enthousiast te maken om weer mee te gaan lopen. Een goede website mag zeker niet ontbreken en deze is in 2014 compleet vernieuwd volgens de laatste standaarden van Google.
Hieronder staan enkele social media berichten:
Volgende week is het B-Day! Bestel je startbewijs via: https://t.co/3CBgi7vtB9 https://t.co/S3JfF1wLmE
— Bloesemtocht 2016 (@Bloesemtocht) April 9, 2016
#bloesem #bloesemtocht Een foto die is geplaatst door Rode Kruis Bloesemtocht (@bloesemtocht) op
Live streamen op Facebook
Sinds dit jaar gaan we ook live streamen op Facebook. Dit is een prima manier om fans te betrekken bij de voorbereidingen en het evenement. Hieronder is een live video te zien:
Koop een kaartje voor de Bloesemtocht
Heb je zin om na het lezen van dit artikel de Bloesemtocht te gaan lopen? Bestel dan online een startbewijs. Wil je graag advies over hoe je social media optimaal kunt inzetten voor jouw evenement? Neem dan contact met ons op.