Social media is te stressvol
Social media wordt steeds aantrekkelijker voor ondernemers. Er komen dan ook meer en meer advertising mogelijkheden bij op de sociale netwerksites, en uiteindelijk zit tegenwoordig bijna iedereen op social media.
Ondernemers zien door de bomen het bos niet meer
Social media biedt natuurlijk heel veel voordelen aan bedrijven. De naamsbekendheid wordt vergroot, de klantenkring groeit en de omzet groeit mee. Echter, er moet ook tijd geïnvesteerd worden in social media, en dit levert nu precies veel stress op. Onderzoek heeft uitgewezen dat maar liefst een ruime 32% van de ondernemers simpelweg teveel stress ervaart van het bijhouden van de zakelijke social media accounts. De dagelijkse werkzaamheden lijden eronder, waardoor er meer overgewerkt moet worden, en de resultaten zijn mager.
Beter plannen is de sleutel!
Zakelijk social media hoeft helemaal niet stressvol te zijn. Het draait allemaal om plannen. Als bedrijf moet je actief blijven op social media, dat is een ding dat zeker is. Echter, veel ondernemers maken hier dezelfde fout. Zij gaan meerdere momenten van de dag alle social media accounts controleren, berichten posten en reacties liken of beantwoorden. Ondertussen komen zij meer berichten van anderen tegen en raakt de eigenlijke taak een beetje buiten beeld. Verstandiger is het om een uur per dag te reserveren voor social media en dit uur volledig te besteden aan de eigen accounts. Reageren op posts van anderen zorgt enkel voor afleiding, en soms zelfs voor frustratie.
Laat je eigen social media met rust!
Een ander probleem is wel de verleiding om toch ook even de prive accounts te openen om te zien wat vrienden te melden hebben. Je ziet iets leuks voorbij komen, je reageert en wacht tot je hier weer reactie op krijgt. Zo blijf je voortdurend afgeleid worden tijdens werktijd. Laat je eigen social media accounts gesloten tijdens werktijd.
Uitbesteden is de oplossing
Raak je teveel uren kwijt door het bijhouden van social media, of omdat je gewoon teveel wordt afgeleid tijdens het bijhouden van je social media? Dit kost je niet alleen tijd, maar ook geld. Zonde, want dat is zeker niet de bedoeling van social media. In dit geval kan je beter kiezen voor het uitbesteden van social media aan een professional.