Waarop kan social media tot juridische problemen leiden?
Social media zijn leuk, vaak interessant en zeker effectief voor bedrijven. Er zijn geen redenen te noemen om als bedrijf geen gebruik te maken van de sociale kanalen. Hier zit wel een belangrijke ‘maar’ aan vast, namelijk ‘maar dan moet je wel goed weten wat je doet’. Het komt namelijk voor dat bedrijven in juridische problemen verzeild raken door een fout die zij op social media hebben gemaakt.
Voorkom de volgende juridische problemen
Iedereen maakt fouten, ook op social media, maar sommige fouten kunnen je behoorlijk duur te komen staan. Je kunt zelfs voor de rechter worden gesleept om een fout die je maakt op social media. Bedrijven zijn hier gevoelig voor. Daarom is het belangrijk om te weten waar je rekening mee moet houden. Hieronder vind je 7 manieren waarop social media tot juridische problemen kunnen leiden.
1. Schendig van auteursrecht
Ja, iedereen ‘steelt’ foto’s van internet om ze op social media te delen, gewoon omdat de foto mooi of interessant is. Voor bedrijven ligt dit anders. Bedrijven worden namelijk heel gemakkelijk aangeklaagd voor schending van auteursrecht. Gebruik nooit foto’s of andere content dat niet van jou is als je geen toestemming van de eigenaar hebt. Voor je het weet word je voor de rechter gesleept.
2. Influencer marketing
Zet jij influencers voor je bedrijf in, bijvoorbeeld door hen vlogs over jouw producten op YouTube te laten posten? Helemaal prima natuurlijk, maar zorg wel voor eerlijkheid. Het is belangrijk dat het duidelijk is dat het om zogenaamde influencer marketing gaat. Een ervaren influencer die zich netjes aan de regels houd zal in de video kenbaar maken dat er in opdracht van een bedrijf wordt gewerkt. Zorg ervoor dat de samenwerking tussen jouw bedrijf en de influencer duidelijk is. In Amerika zijn er al boetes van maximaal 50.000 dollar uitgegeven aan bedrijven én influencers die niet duidelijk waren over hun samenwerking.
3. Te veel interpretaties
Gesponsorde berichten bevatten vaker hashtags en dit is zeker toegestaan. Wel is het aan te raden om juridische toevoegingen of hashtags te scheiden van de overige informatie en hashtags. Dit heeft een belangrijke reden. Het moet namelijk in een oogopslag duidelijk zijn dat het om een gesponsord bericht gaat en wanneer er te veel interpretaties zijn, dan wordt niet de nodige duidelijkheid gegeven. Zijn er dus bijvoorbeeld bepaalde actievoorwaarden aan een gesponsord bericht verbonden? Vermeld deze dan altijd apart, goed zichtbaar en zonder overige info om vervelende situaties achteraf te voorkomen.
4. Valse recensies
In het verleden zagen we veel neprecensies op websites. De bedrijfseigenaar schreef zelf uitstekende beoordelingen voor de eigen website, zogenaamd uit naam van klanten. De beoordelingen op websites zijn een beetje uit de tijd geraakt en vervangen door recensies op social media. Ook hier zijn de recensies natuurlijk te vervalsen. Het bedrijf kan met meerdere accounts zelf recensies toevoegen of kan bepaalde mensen uit de privésfeer opdracht geven een goede recensie te plaatsen. Het gebruik van neprecensies op social media kan je duur komen te staan. Er kan je namelijk door de rechter een hoge boete worden opgelegd, plus natuurlijk de verplichting om de valse beoordelingen te (laten) verwijderen.
5. Vals fotomateriaal
Deze sluit een beetje aan bij de vorige situatie. Het gebruik van vals fotomateriaal of ander beeldmateriaal op social media kan je ook flink in de juridische problemen brengen. Zo komt het voor dat bedrijven licenties van andere bedrijven bewerken en publiceren, omdat zij de licentie zelf niet bezitten. Dit gebeurt ook met onder meer diploma’s, keurmerken en certificaten. Een rechter kan je ook hiervoor een flinke boete uitdelen en je verplichten het materiaal te (laten) verwijderen.
6. Servicevoorwaarden negeren
Social media maken gebruik van service- en gebruiksvoorwaarden. Laten we eerlijk zijn; deze worden door de meeste mensen niet gelezen. Toch is dit voor bedrijven wel belangrijk, want in de meeste gevallen wordt hier ook benoemd wat de juridische gevolgen zijn wanneer je de service- en gebruiksvoorwaarden negeert. Zo staat er in de meeste gevallen in de voorwaarden van social media aangegeven dat je geen afbeeldingen van anderen mag gebruiken als je hier niet aantoonbaar toestemming voor hebt. In de praktijk komt het niet snel voor dat een social media gebruiker in Nederland wordt aangeklaagd door een sociaal netwerk voor het niet in acht nemen van de voorwaarden. Toch kun je het risico natuurlijk beter niet nemen.
7. Verkeerde promoties
Wedstrijden, acties en kortingen op social media.. We zien ze eigenlijk dagelijks. Als je social media wilt gebruiken voor wedstrijden, zorg er dan voor dat je aan de wettelijke eisen voldoet. Doe je dit niet, en een consument dient een klacht in, dan kan dit op een rechtszaak uitlopen. Zonde, want dan kost de wedstrijd meer dan dat deze je oplevert.
Social media veilig gebruiken
Natuurlijk krijg je niet snel te maken met juridische problemen als je als bedrijf gebruik maakt van social media. Toch is het wel belangrijk om je goed te realiseren dat je als bedrijf kwetsbaarder bent op dit vlak dan wanneer je privé social media gebruikt. Wil jij social media veilig en effectief inzetten voor je bedrijf? Volg dan eens een social media training!