Social media marketing: 10 zaken om beter te doen!
De wereld van social media marketing is in de afgelopen jaren sterk gegroeid. De sociale kanalen ontwikkelen zich, er ontstaan nieuwe trends en er komen steeds meer activiteiten bij. Het werk van een social media marketeer is dan ook een stuk veelzijdiger geworden, en vaak complexer. Wat moet je in deze tijd vooral doen als je succesvol wilt zijn met social media marketing?
Tip: Hulp nodig met je social media? Volg dan onze social media training voor tips en inspiratie!
10 tips voor goede social media marketing
Het eerste belangrijke punt is: neem je tijd. Er zijn nu zo veel bedrijven actief op social media, dat het eenvoudigweg niet mogelijk is om binnen heel korte tijd optimale impact te bereiken. Wil je succes halen uit social media marketing, dan moet je daar tijd voor reserveren en geduld hebben om de gewenste resultaten te bereiken. Wij geven je graag inzicht in 10 belangrijke do’s op het gebied van social media marketing.
1. Creëer uitsluitend content voor je buyer persona
Het is op de eerste plaats natuurlijk heel belangrijk om te weten wie jouw ideale klant is. Vervolgens ontdek je op welke manier je deze ideale klant het best aanspreekt en benadert. Je ontwikkelt een buyer persona die jouw ideale klant voorstelt en al je content creëer je uitsluitend op basis van dat profiel. Op die manier wordt het een stuk makkelijker om de juiste personen aan te spreken op social media.
2. Test en experimenteer met nieuwe dingen
Social media draait nooit om standaarden. De kanalen blijven in beweging en in ontwikkeling. Er ontstaan nieuwe trends en het is altijd de moeite waard om daarmee te experimenteren. Sommige trends werken wel voor je, andere trends niet. In alle gevallen is het belangrijk om nieuwe dingen te testen en ermee te experimenteren om te ontdekken wat het voor je doet.
3. Plan je posts volgens een regelmatig schema
Regelmatig posten is heel belangrijk, zeker om echt iets op te bouwen op social media. In de wereld van social media marketing is consistentie heel belangrijk. Maak dus een schema, of een contentkalender, en plan je posts. Een week lang veel posten en vervolgens drie weken niets laten horen is not done in deze tijd. Post regelmatig vanuit een sterke planning.
4. Bouw een relatie op met je volgers
De relatie tussen bedrijf en klant is in de laatste jaren sterk veranderd. Bedrijven zijn steeds persoonlijker geworden. Klanten willen geen zaken doen met een bedrijf, maar met het gezicht en de persoonlijkheid achter het bedrijf. Met het oog daarop is het heel belangrijk om echt een band op te bouwen met je volgers. Laat zien dat je geeft om wat zij vinden, hecht waarde aan hun aanwezigheid en loyaliteit.
5. Varieer voldoende met je posts
Het is heel belangrijk om met de inhoud van je posts te variëren. Je doelgroep bestaat in grote lijnen uit gelijkgestemden, maar dat betekent niet dat ze hetzelfde zijn. Iedereen is uniek en iedereen kent eigen interesses. Een deel van je doelgroep wordt graag geïnspireerd, een ander deel wordt graag geadviseerd en weer een ander deel ziet graag tips om zelf iets mee te kunnen doen. Door veel te variëren kun je iedereen aanspreken.
6. Maak slim gebruik van vakanties en feestdagen
Vakanties en feestdagen mag je nooit links laten liggen als het om social media marketing gaat. Maak er goed gebruik van. Vaak zijn dit de dagen waarop meer mensen uit jouw doelgroep online aanwezig zijn. Zij zijn vrij of werken wat minder, waardoor zij wat meer gebruik maken van de sociale kanalen. Haak in op de actualiteiten en bereik je doelgroep wanneer zij hier ook de tijd voor hebben.
7. Blijf je prestaties meten
Als je nu goede prestaties ziet, dan mag je er niet zomaar van uit gaan dat dit zo blijft. Alles verandert, voortdurend. Dit betekent ook dat je prestaties veranderen. Deze kunnen beter worden, maar ze kunnen ook afnemen. Het is daarom belangrijk om altijd je prestaties te blijven meten. Zie je negatieve verandering? Kom dan direct in actie.
8. Optimaliseer het bedrijfsprofiel voortdurend
Het is heel belangrijk dat je bedrijfsprofiel altijd up to date is. Deel elke ontwikkeling, elk nieuw product, elke nieuwe mijlpaal. Op die manier maak je je bedrijfsprofiel steeds completer en interessanter voor iedereen die interesse heeft in jouw merk. Halve bedrijfsprofielen zijn zeker geen reclame.
9. Focus alleen op de belangrijkste kanalen
Er zijn heel veel sociale kanalen. Dat betekent niet dat je ze ook allemaal aan moet spreken. Social media marketing is voor geen enkel bedrijf optimaal effectief op alle kanalen. Het is daarom belangrijk om alleen de meest belangrijke sociale kanalen te selecteren om op te focussen. Wanneer je te veel kanalen aanspreekt voor social media marketing, dan raak je snel het overzicht kwijt. Eén tot maximaal drie kanalen is prima.
10. Bouw een voorraad posts op
Het kan de beste content creator overkomen: een blokkade op je bron van inspiratie. Toch is het belangrijk om regelmatig te blijven posten. Juist daarom is het goed om een voorraad evergreen posts op te bouwen, dus posts die niet aan een tijd of event gebonden zijn, maar die op elk moment geplaatst kunnen worden. Heb je een moment van veel inspiratie? Schrijf de posts dan alvast en bewaar ze voor op een moment waarop het je aan inspiratie ontbreekt.
Onvoldoende inspiratie voor social media marketing?
Heb je toch onvoldoende inspiratie voor social media marketing en lijkt het alsof het schrijven van een post een eeuwigheid duurt? Dit overkomt de besten in de wereld van social media marketing. Er komt een moment waarop je gewoon het gevoel hebt dat je alles al een keer gedaan hebt. Laat je dan inspireren door ons boek 101 posts voor op social media. Wij kunnen je garanderen dat je dan écht nooit meer zonder inspiratie zit!