Succes op social media: 5 misverstanden
Social media spelen een belangrijke rol in de wereld van marketing. Steeds meer bedrijven ontdekken hoeveel social media voor het bedrijf kunnen betekenen. Toch weet niet ieder bedrijf hoe de sociale netwerken nu effectief worden ingezet. Er bestaan dan ook behoorlijk wat misverstanden over social media marketing.
Dit zijn de grootste misverstanden
Social media marketing zorgt voor succes op social media, maar dit gebeurt uitsluitend wanneer de sociale netwerken echt effectief in worden gezet. De misverstanden die leven in de wereld van social media marketing zorgen er meer dan eens voor dat bedrijven successen mislopen. Zonde, want vaak moet je het juist van social media hebben. Wij hebben de 5 belangrijkste misverstanden over social media marketing op een rijtje gezet voor je:
1. Je ziet snel resultaten
Eén van de grootste misverstanden op het gebied van social media marketing ligt op het vlak van snelheid. Er wordt vaak gedacht dat social media zorgen voor instant succes, maar dit is niet het geval. Je kunt eenvoudigweg niet binnen een dag blijvend succesvol zijn op social media. Je moet investeren en vooral doelen stellen op de lange termijn.
2. Eindeloos pitchen is goed
Veel bedrijven lijken te denken dat social media ideaal zijn om eindeloos te pitchen. Natuurlijk zijn de sociale netwerken uitstekend voor een pitch hier en daar, maar ze zijn niet bedoeld om dagelijks producten of diensten te pitchen. Zorg ervoor dat je vooral kennis deelt, dat je tips en adviezen weggeeft en je expertise toont. Wil je ook pitchen op social media? Doe dit dan maximaal eens per week.
3. Facebook ads werken niet
We horen erg vaak dat bedrijven van mening zijn dat Facebook advertenties niet werken. Een groot misverstand, maar het is wel begrijpelijk waar deze gedachte vandaan komt. Het komt namelijk erg veel voor dat bedrijven een campagne uit de mouw schudden zonder verder te kijken naar doelen op Facebook. De advertenties op Facebook zorgen zeker wel voor succes, maar uitsluitend wanneer alles goed doordacht is als het om de campagne gaat. Je moet precies weten hoe Facebook advertenties werken om ze ook te laten werken voor jou.
4. Je moet negatieve feedback negeren
Ieder bedrijf op social media krijgt vroeg of laat te maken met negatieve feedback. Je kunt immers niet iedereen tevreden stellen. Er kan altijd iets mis gaan en tegenwoordig verschijnt iedere misser, groot en klein, op social media. Sommige bedrijven kiezen ervoor om deze negatieve feedback links te laten liggen, in de hoop dat het verder niemand opvalt en dat het snel weer vergeten wordt. In werkelijkheid laat je hiermee zien dat je alleen goede service verleent als een klant tevreden is. Geen goede instelling voor een bedrijf dat succesvol wil worden. Reageer netjes op negatieve feedback en laat zien dat je ook dan voor je klanten klaarstaat met een passende oplossing.
5. Je kunt over één onderwerp posten
We zullen niet zeggen dat het onmogelijk is om over steeds hetzelfde onderwerp te posten, maar het is wel vrijwel onmogelijk om dan de aandacht vast te houden. Daarnaast zal het ook vrij snel gedaan zijn met de inspiratie en het is niet de bedoeling om steeds dezelfde posts te herhalen om maar iets te posten. Probeer meerdere onderwerpen aan te boren en maak gebruik van ons boek ‘101 posts voor op social media’.
Zorg goed voor je social media
Social media hebben voortdurend aandacht nodig om echt voor je te gaan werken. Het is goed om een social media plan op te stellen dat echt voor je werkt. Door te blijven meten kun je het plan steeds verder bijschaven tot je een echt effectief plan in handen hebt. Kun jij wel wat hulp gebruiken als het om succes op social media gaat? Volg dan een social media training of neem eens contact met ons op om te horen wat wij voor je kunnen betekenen.