5 social media mythes + de waarheid
Social media wordt door de jaren heen complexer, waardoor je als bedrijf goed mee moet bewegen met de ontwikkelingen om impact te houden. Je kunt natuurlijk de meest belangrijke adviezen opvolgen, maar het is hierbij wel belangrijk dat je goed onderscheid kunt maken tussen wat klopt en wat niet. Er zijn namelijk ook behoorlijk wat mythes als het om social media gaat en een verkeerde inzet op social media kan je merk eerder schaden dan goed doen.
Dit zijn de belangrijkste social media mythes
Zoals gezegd zijn er aardig wat social media mythes die je gemakkelijk op het verkeerde been kunnen zetten. Dit wil je voor je bedrijf voorkomen. Daarom hebben wij een aantal van de belangrijkste social media mythes voor je op een rijtje gezet. Natuurlijk vertellen we je ook direct wat dan wél de waarheid is.
1. Social media is gratis
We horen het ontzettend vaak: social media is gratis. Er zit een kern van waarheid in, dus we begrijpen waar de mythe vandaan komt. Als je besluit om niet te investeren in social media advertenties, dan kost het gebruik van social media je inderdaad geen geld. Toch betekent dit niet dat het gratis is. Goed aanwezig zijn en impact bereiken op social media kost veel tijd en de investering van die tijd kost altijd geld.
2. Je moet een samenhangende esthetiek hebben
Esthetiek is natuurlijk belangrijk voor je merk op social media. Toch horen we heel vaak dat je vooral moet focussen op het bereiken van een samenhangende esthetiek. Dit is niet juist. Je moet trouw zijn aan je merkstandaarden en dat is eigenlijk het enige dat belangrijk is als het gaat om de esthetiek.
3. Er moeten mensen op je foto’s staan
Er wordt wel vaker beweerd dat er mensen op fotomateriaal moet staan om indruk te maken op social media. Het zou je bedrijf persoonlijker maken en helpen bij het geven van karakter aan je bedrijf. Dat kan, maar het hoeft zeker niet. Sterker nog, foto’s zonder mensen presteren in veel gevallen beter. Het belangrijkst is vooral dat de boodschap van een foto duidelijk is als je deze op social media deelt. Een foto moet pakkend zijn, en dan maakt het in de basis niet uit of er een persoon op de foto te zien is, of niet.
4. Social media tools beperken de resultaten
Je kunt gebruik maken van tools om je social media posts vooruit te plannen. Hieruit is een mythe ontstaan dat dergelijke tools de resultaten van je posts beperken. Dit is zeker niet juist. Aan je posts kan niet worden gezien dat deze eerder zijn ingepland en het gebruik van de tools heeft dan ook geen enkel effect op de prestaties van posts. De tools besparen je tijd en voorkomen stress, dus zorgen eigenlijk alleen maar voor interessante voordelen.
5. Je moet video’s maken voor resultaat
Het is zeker waar dat video steeds meer terrein wint op social media, maar een moeten is er zeker niet bij. Het is een mythe dat je alleen nog impact op social media bereikt als je videocontent maakt. Wanneer jij je hier ongemakkelijk bij voelt, dan worden je video’s niet van de kwaliteit die je wel zou willen bereiken. Hierdoor kunnen video’s zelfs schadelijk zijn voor je bedrijf op social media. De waarheid is dat de content die je leuk vindt om de maken het beste resultaat bereikt.
Haal meer uit je social media activiteiten
Mythes zijn misleidend en kunnen ervoor zorgen dat jij op een verkeerdere manier tijd in social media steekt. Hierdoor behaal je geen maximaal resultaat, maar verlies je wel veel tijd. Je kunt bij ons een social media training volgen om zeker te zijn dat jij wel op de juiste manier tijd investeert in social media. Meld je direct aan, zodat jij binnenkort al meer uit je social media activiteiten gaat halen!