Social media posts hergebruiken: slim of niet?

Veel bedrijven vragen zich af of zij social media posts kunnen hergebruiken. Je kunt posts die je al eens eerder op social media hebt geplaatst zeker opnieuw posten, maar is dat ook verstandig? Het is prima om af en toe eens een post opnieuw te plaatsen. Vooral wanneer de post eerder goed ontvangen werd en het je veel heeft opgeleverd. Toch is het hergebruiken van social media posts niet altijd aan te raden.

Waarom zou je social media posts hergebruiken?

Er zijn meerdere redenen die ervoor kunnen zorgen dat je social media posts wilt hergebruiken. Een heel belangrijke reden voor veel bedrijven is tijdbesparing. Als je een goede hoeveelheid social media posts hebt om te plaatsen, en je plaatst deze na verloop van tijd gewoon opnieuw, dan hoef je geen nieuwe tijd te investeren in het maken van de posts. Tijdbesparing is dus de belangrijkste reden om social media posts te willen hergebruiken. Daarnaast zijn er ook bedrijven die social media posts hergebruiken om steeds opnieuw te profiteren van het succes van een specifieke post.

Het succes van een post is niet eindeloos

Tijdbesparing is in de basis natuurlijk een heel goede reden om social media posts te hergebruiken. Het blijven profiteren van het succes van een post is een aanzienlijk minder goede reden. Waarom? Omdat het succes van een social media post op den duur steeds verder afneemt. Op de eerste plaats is het zo dat de sociale kanalen blijven veranderen, waaronder ook de algoritmes waar zij mee werken. Een post die een paar maanden geleden heel succesvol was, kan nu totaal nutteloos zijn. Het is belangrijk om je posts mee te laten bewegen op de ontwikkelingen. Daarnaast verandert ook je doelgroep. De mensen die een aankoop hebben gedaan als directe actie op de post, zullen dit naar alle waarschijnlijkheid geen tweede keer doen. Het succes van een post wordt dus kleiner.

Wanneer kun je social media posts hergebruiken?

Er zijn zeker wel situaties waarin je social media posts kunt hergebruiken en waarin dit ook niet per se onverstandig is om te doen. Op de eerste plaats kun je posts per kanaal wisselen. Plaats nooit op dezelfde dag dezelfde post op Facebook, LinkedIn en Instagram. Goede kans dat een deel van je doelgroep op de kanalen gelijk is en je volgers willen niet overal hetzelfde van jou zien. Je kunt wel nu posten op Facebook en over een paar weken dezelfde post plaatsen op Instagram, bijvoorbeeld. Dit geldt alleen als je doelgroep op meerdere kanalen hetzelfde is. Blijven posts relevant? Dan kun je de posts na een aantal maanden weer eens terug laten komen. Plaats je een foto opnieuw? Probeer er dan wel een nieuwe, andere tekst bij te plaatsen.

Liever unieke social media posts

Als je even te maken hebt met een tijdtekort, en je hebt social media posts die eerder geplaatst zijn en nog altijd relevant zijn, dan kun je deze best eens hergebruiken. Toch luidt het advies om je posts zo veel mogelijk origineel te houden. Unieke posts zijn in de basis altijd beter dan posts die je hergebruikt. Het is dus zeker niet de bedoeling om een maand lang nieuwe posts te plaatsen en deze vervolgens nog 11 maanden te blijven hergebruiken. Dit levert je niet op wat je wel wilt bereiken op social media.

Wat als je geen inspiratie meer hebt?

Het hergebruiken van posts kan een oplossing zijn als je even geen tijd hebt om nieuwe posts te maken. Natuurlijk kan het ook zijn dat je gewoon compleet door je inspiratie heen bent, waardoor het makkelijk is om naar oudere posts te grijpen. Doe dit niet, want dan wordt het een gewoonte. Het idee dat je oude posts klaar hebt liggen, gaat nieuwe inspiratie in de weg staan, waardoor je helemaal geen nieuwe posts meer maakt. Ben je door je inspiratie voor social media posts heen? Gebruik dan ons boek 101 posts voor op social media. Met dit boek heb je altijd inspiratie voor leuke, nieuwe en unieke social media posts.