5 social media statistieken die jij wilt weten!
Social media statistieken volgen elkaar altijd snel op. We zijn de eerste cijfertjes nog niet te weten gekomen, of de volgende statistieken staan alweer klaar. We mogen er ook best eerlijk over zijn: niet alle social media statistieken zijn interessant om te weten. Toch zijn er zeker wel cijfertjes waar je wel aandacht aan zou moeten besteden. Natuurlijk zijn wij er om deze interessante social media statistieken voor je op te sporen.
Maak kennis met deze social media statistieken
Wij zijn voortdurend op zoek naar praktische, slimme en bruikbare feiten over social media. Door goed op de hoogte te zijn kunnen wij jou altijd optimaal van dienst zijn. Bij onze zoektochten naar de beste feiten stuiten we regelmatig op social media statistieken die interessant zijn. Ook nu hebben wij weer een aantal interessante social media statistieken voor je op de kop getikt. Je vindt ze hieronder!
1. Eerst social media, dan kopen
Het is tegenwoordig heel gewoon om eerst even social media te checken voordat er besloten wordt om een aankoop te doen, of juist niet. Onderzoek wijst uit dat 93 procent van de online shoppers eerst social media checkt voor ze iets kopen. Met het oog hierop is het natuurlijk heel belangrijk om goed actief te zijn op social media. Wordt jij niet gevonden op de sociale kanalen, maar je concurrent wel? Dan loop je gegarandeerd kansen mis.
2. Emoticons worden steeds populairder
Bedrijven maakten voorheen helemaal geen gebruik van emoticons. Het zou niet professioneel zijn en zou ongeloofwaardig overkomen. Hier komt men nu op terug, want het blijkt dat zakelijke posts met emoticons interessanter zijn dan de posts zonder emoticons. Het aantal reacties op een post vermeerdert met gemiddeld 33 procent wanneer de post is voorzien van emoticons.
3. Fotomateriaal blijft belangrijk
Bedrijven zoeken voortdurend naar mogelijkheden om de engagement op social media te vergroten. Hier zijn meerdere mogelijkheden toe. Een belangrijke focus moet liggen op fotomateriaal. Het blijkt namelijk dat posts met fotomateriaal 180 maal meer engagement ontvangen dan posts zonder fotomateriaal. Maak wel altijd gebruik van eigen foto’s of rechtenvrij fotomateriaal.
4. Pinterest wordt steeds interessanter voor bedrijven
Tien jaar lang is Pinterest een beetje achtergebleven bij de andere sociale kanalen, totdat de coronacrisis om de hoek kwam kijken. Pinterest groeide in één klap explosief! Inmiddels is het al zo dat Pinterest gebruikers via het platform gemiddeld 15 procent meer uitgeven aan aankopen dan de gebruikers op Facebook.
5. Engagement boost op Instagram
Bedrijven zoeken natuurlijk op alle sociale kanalen naar meer engagement. Toch blijkt dit op het ene platform een stuk makkelijker te gaan dan op het andere sociale kanaal. Wil je relatief makkelijk zorgen voor meer engagement? Dan kies je het best voor Instagram. Bedrijven die aanwezig zijn op Instagram krijgen namelijk gemiddeld 25 procent meer engagement dan bedrijven die niet actief zijn op Instagram.
Laat social media sterker voor je bedrijf spreken
Sociale kanalen kunnen veel doen voor je bedrijf. Toch zijn er nog aardig wat bedrijven die de ‘winst’ uit social media erg mager vinden, zeker in verhouding tot de inzet. Vaak ligt dit aan de aanpak, die nét niet effectief is, zoals dat wel zo hoort te zijn. Geldt dit ook voor jou? Dan raden wij je aan om bij ons eens een social media training te volgen. Wij laten je zien dat de sociale kanalen ook sterk voor jouw bedrijf kunnen spreken.