3 gouden social media tips voor 2019
Van social media tips kun je er niet genoeg hebben, nietwaar? Jammer genoeg is het zo dat de tips van 2015 nu niet meer voor je gaan werken. Social media veranderen bijna dagelijks in deze ‘sociale tijd’, waardoor je altijd bij moet blijven als het gaat om de sociale kanalen. Daarom geven wij je nu alvast 3 gouden social media tips voor 2019!
Gebruik deze social media tips in 2019 voor meer succes!
Social media veranderen voortdurend, waardoor je een beetje mee moet bewegen op de ontwikkelingen. Gelukkig zijn trends op social media voor een aardig deel te voorspellen. Op basis daarvan kunnen wij je 3 praktische social media tips voor 2019 geven.
1. Er is geen substituut voor een sterke strategie
We horen nog wel eens van bedrijven dat zij geen social media strategie nodig hebben, want ‘zij weten precies hoe zij het aan moeten pakken’. Dat kan natuurlijk zeker waar zijn, maar bedenk je altijd dat er geen substituut is voor een sterke social media strategie. De topmerken op social media die miljoenen betrokken volgers hebben, hebben dit niet ‘per ongeluk’ bereikt. Daar schuilt een hele strategie achter. In 2019 moeten de volgende zaken zeker worden opgenomen in je social media strategie:
- De verwachtingen en behoeften van de doelgroep
- In te zetten typen inhoud op diverse platforms
- Inhoud schema’s voor social media posts
- Frequenties en updates
- Verantwoordelijkheden van de teamleden die social media beheren
- Social media tools die moeten worden ingezet
- Een effectieve social media kalender
Vooral deze laatste is heel belangrijk. Bedrijven krijgen vaak te maken met hectische perioden, zoals de kerstperiode voor veel ondernemingen, waarin social media activiteiten er vaak bij in schieten. Dit kan je meer kosten dan je denkt. Een goede kalender kan ervoor zorgen dat je toch actief blijft. Je kunt natuurlijk diverse tools gebruiken om je posts vooraf in te plannen.
2. Train je social media team
Op social media gaat het in 2019 steeds meer om verhalen en persoonlijkheden draaien. Het moet allemaal persoonlijker, dichterbij, tastbaarder.. Dit alles bij elkaar genomen zorgt ervoor dat je als merk een duidelijke stem nodig hebt. De personen die verantwoordelijk zijn voor het plaatsen van posts, voor het beheren van de inhoud, voor het reageren op volgers en het beantwoorden van vragen moeten een optimaal begrip hebben van deze merkstem. Wanneer inhoud of interacties afwijkend zijn, dan kan dit niet alleen zorgen voor veel verwarring bij klanten, maar het kan er zelfs voor zorgen dat je klanten kwijtraakt. Zorg er dus voor dat je social media team goed getraind is en altijd handelt vanuit één merkstem.
3. Zorg dat je ‘echt’ bent
Deze tip sluit deels aan op de vorige tip, want het heeft ook te maken met de manier waarop je de mensen aanspreekt en benadert via social media. Het is belangrijk om ‘echt’ te zijn. Dit betekent dat je méér van je merk moet maken dan enkel een pratend logo dat in elke post services promoot. Zorg voor updates met een ‘menselijke touch’, laat zien dat je er echt bent en dat je ook echt luistert. Dit laatste is voor veel bedrijven lastig. Het is een goed idee om gesprekken met volgers op te slaan, zodat deze kunnen worden geraadpleegd wanneer de betreffende volgers terugkomen. Zo zorg je direct voor een sterk verbeterde betrokkenheid.
Start nu al met je social media strategie 2019
Het jaar 2019 lijkt misschien nog ver weg, maar voor je het weet zijn we er! We geven je graag een extra tip mee: wacht niet tot het allerlaatste moment met het ontwikkelen van je social media plannen voor 2019. Start nu alvast en zorg dat je er op 1 januari 2019 echt klaar voor bent. Wij helpen je natuurlijk graag! Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.