Trendlijst: 7 social media trends voor 2022
Social media trends komen en gaan. Natuurlijk, er zijn altijd trends die langere tijd – soms meerdere jaren – blijven plakken, maar uiteindelijk blijft er wel altijd beweging in zitten. Als jij ook in 2022 het beste uit social media wilt halen voor je bedrijf, dan is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn van opkomende trends en trends die blijven. Wij vertellen je hier graag meer over.
Ga aan de slag met deze social media trends
Wij houden de sociale kanalen natuurlijk goed in de gaten. We zien functies wegvallen, nieuwe functies ontstaan én we zien hoe de trends zich ontwikkelen. Op basis hiervan geven we jou inzicht in 7 social media trends waar je echt mee aan de slag moet gaan.
1. Social media wordt meer een winkelplatform
We zien nu al dat verkopen via social media steeds gewoner wordt. De mogelijkheden hiertoe worden ook steeds breder. De verwachting is dat diverse sociale kanalen zich steeds verder zullen gaan ontwikkelen als winkelplatform.
2. Steeds meer korte video inhoud
Korte video inhoud krijgt steeds meer aandacht en dit verandert niet. Sterker nog, er komen steeds meer mogelijkheden bij om impact te maken met korte video inhoud. Ben je nu nog niet actief op het gebied van korte video’s? Dan is het zeker aan te raden om hier op korte termijn mee te starten.
3. Social media an sich wordt groter
Social media speelt nu voor velen al een relatief belangrijke rol in het leven van velen. De verwachting is, mede door de impact van corona, dat social media an sich nog groter gaat worden. De sociale kanalen gaan een nog grotere rol in het dagelijks leven spelen, vooral ook omdat er steeds meer functies bij komen die invloed (kunnen) hebben op het dagelijks leven.
4. Facebook blijft (voorlopig) de grootste
Wil jij met social media aan de slag en weet je niet goed met welk kanaal je moet starten? Dan is het goed om te weten dat de verwachting van de professionals is dat Facebook voorlopig de grootste blijft. Dit betekent overigens niet dat je andere kanalen uit mag vlakken. Instagram groeit ook gestaag door, net als TikTok en YouTube.
5. Meer hapklare inhoud
Ben jij vooral iemand die met grote stukken content indruk probeert te maken op social media? Dan is het belangrijk om je strategie aan te passen. Het is namelijk de hapklare inhoud waarmee je echt indruk gaat maken. De kortere aandacht spanne leidt totmeer hapklare inhoud, ook wel micro-inhoud. Gelukkig kun je grote stukken content relatief makkelijk onderverdelen in stukjes micro-content.
6. Meer AR opties
Diverse sociale kanalen focussen extra op het realiseren van meer AR functies, ook wel Augmented Reality. Bedrijven die op deze trend meevaren kunnen hier extra veel voordeel uithalen. Het is nieuw, het is interessant en het spreekt aan. AR gaat op social media een steeds belangrijkere rol spelen, dus laat die kans niet aan je voorbij gaan.
7. Door gebruikers gegenereerde inhoud
We zien een toenemend gebruik van door gebruikers gegenereerde inhoud en ook dit is een belangrijk punt om rekening mee te houden in je social media strategie. Eerder al zagen we dat door gebruikers gegenereerde inhoud meer aandacht krijgt, maar deze trend zal in korte tijd nog een stuk sterker worden. Houd hier dus zeker rekening mee binnen je strategie.
Ben jij nog up to date als het om social media gaat?
De sociale kanalen blijven ontwikkelen, groeien en veranderen. Er ontstaan steeds nieuwe kansen voor bedrijven. Ben jij nog helemaal up to date? Dan kun je je strategie voor social media aanpassen op de opkomende trends. Ben je een beetje achterop geraakt? Volg dan een social media training bij ons en je bent weer helemaal op de hoogte.