Social media wordt steeds vaker ingezet voor klantenservice

De tijd waarin een klantenservice uitsluitend telefonisch te bereiken was, is definitief voorbij. Een groeiende trend is het aanbieden van klantenservice via social media. Het blijkt dat ook dat de consument steeds vaker verwacht dat er contactmogelijkheden worden aangeboden via social media. Het is snel en het is makkelijk, en dat past perfect in het straatje van de moderne consument. Bied jij nog geen klantenservice via social media? Dan is het nu het moment om ermee te starten.

Klantenservice via social media wordt onmisbaar

Voor bedrijven worden de sociale kanalen op zich natuurlijk al steeds meer een belangrijke factor, om niet te spreken van onmisbaar. Consumenten verwachten eenvoudigweg dat bedrijven actief zijn op social media. Blijkt dit niet het geval? Dan is een overstap naar de concurrent snel gemaakt. Nu komen er ook steeds meer consumenten bij die verwachten dat er contactmogelijkheden via social media zijn. Zijn die er niet, dan wordt er vaak niet verder gezocht naar andere contactmogelijkheden. Een overstap naar een concurrent is makkelijker gemaakt. Dit is een gegeven wat voor veel bedrijven belangrijk is, vooral omdat zij nog geen contactmogelijkheden via social media hebben. Klantenservice via de sociale kanalen wordt echt onmisbaar.

Waarom is klantenservice via social media zo belangrijk?

Het is belangrijk om een ​​directe lijn met je klanten te hebben om potentiële problemen snel aan te pakken. Er is geen betere manier om contact met hen op te nemen met behulp van een beschikbare functie waarbij het heen en weer schakelen tussen jou en je klanten bijna onmiddellijk plaatsvindt. Het is ook geweldige PR wanneer merken publiekelijk op klanten reageren en hen helpen. Je biedt klanten dus de mogelijkheid om privé en/of openbaar contact met jou op te zoeken, en andersom is dezelfde contactlijn aanwezig. Dit maakt interactie snel, makkelijk en effectief. Dát is waar de consument van vandaag naar zoekt.

Maak jezelf minder kwetsbaar

Twitter was één van de eerste platforms die gebruikt werden voor het contact opnemen met bedrijven. Het punt bij Twitter is vooral dat dit niet kan in een rechte lijn, privé, maar door middel van taggen in tweets. Voor bedrijven kan dit heel snel veel negatieve publiciteit opleveren. Het is onoverzichtelijk en sommige dingen gaan als een lopend vuurtje, zeker op social media. Je wilt een social mediacrisis voorkomen. Daarom is het beter om te zorgen voor optimale klantenservice mogelijkheden via de grotere kanalen, zoals Facebook, LinkedIn en Instagram. Je kunt gewoon gebruik maken van een gezamenlijke inbox met je klant, waardoor je jezelf minder kwetsbaar neer hoeft te zetten.

Chatbots worden ook steeds populairder

Steeds meer bedrijven kiezen er ook voor om het eerste contact te laten verlopen via een chatbot. Tegenwoordig zijn chatbots al zo goed dat zij veel klanten prima kunnen helpen zonder dat er daadwerkelijk contact hoeft plaats te vinden tussen hen en een medewerker. Zo besparen bedrijven tijd. Een kleiner deel van de bedrijven kiest ervoor om alle communicatie via chatbots op social media te laten verlopen. Het is dan ook zo dat een chatbot niet altijd kan helpen. Als er dan geen echte medewerker beschikbaar is, dan kan dit voor teleurstelling en ontevredenheid zorgen. Het is dus belangrijk om de klantenservice via social media zo effectief mogelijk in te richten, op basis van de wensen en behoeften van jouw klant.

Wij helpen je graag verder

Heb jij nog geen klantenservice op social media en ben je misschien ook wel nog niet zo actief op social media? De sociale kanalen mogen niet meer over het hoofd worden gezien. Ze worden steeds meer onmisbaar in het contact en de interactie tussen klant en bedrijf. Wil jij meer uit social media halen en je klanten bieden wat zij van jou verwachten? Wij helpen je graag verder. Volg bijvoorbeeld eens een social media training bij ons.