Social Selling: 5 dingen die je beter niet kunt doen
Social selling kan veel voor je doen, maar dan moet je het wel goed aanpakken. Veel ondernemers weten precies wat wel en wat niet te doen om resultaat te halen uit social selling, maar helaas zijn er ook bij die het wat minder effectief aanpakken. Het nadeel is dat een verkeerde aanpak van social selling niet alleen een zorgt voor het uitblijven van resultaat, maar dat het je onderneming ook kan schaden.
5 veel gemaakte social selling fouten
Wij zien gelukkig dat het vaak goed gaat, maar we zien ook vaker dat het totaal verkeerd gaat. Wij hebben de 5 meest gemaakte social selling fouten eens opgespoord en onderzocht. De volgende zaken kan je maar beter achterwege laten wanneer je succesvol wilt zijn in social selling.
1. Het ontbreken van duidelijke doelen
Social selling begint met het stellen van heldere doelen die je wilt bereiken met social selling. Wanneer deze stap wordt overgeslagen, dan weet je eigenlijk niet goed waar je mee bezig bent. Je moet weten waar je naartoe wilt om te weten wat nodig is om het te bereiken.
2. Social selling zien als verkopen
Er zijn ondernemers die zich eindeloos inzetten om daadwerkelijk te verkopen via social media om het vervolgens social selling te noemen. Dit is niet de bedoeling. Social media is de ideale plek om jezelf neer te zetten als bedrijf, om relaties aan te gaan en te versterken en om prospects aan je te vinden, maar het is geen goede plek om daadwerkelijk te verkopen. Dit doe je elders, bijvoorbeeld via je website. Social selling draait dus vooral om het proces dat uiteindelijk in verkopen resulteert.
3. Prospects en klanten hetzelfde behandelen
Social selling gaat om het aantrekken, overtuigen en binden van prospects in de basis. Klanten zijn al overtuigd. Het is dan ook niet de bedoeling dat je prospects en klanten op dezelfde wijze benadert. Met social selling ligt je focus op social media op de prospects. Wanneer zij eenmaal klanten worden, laat het contact dan niet meer via social media verlopen, maar liever telefonisch of per mail.
4. Standaard zonder emotie
Emoties verkopen. Emoties trekken aan. Emoties overtuigen… En toch zien we zoveel ondernemers die zich bij social selling totaal emotieloos inzetten. Zonde, want je hebt het echt nodig. Wanneer prospects zien dat jij totaal geen gevoel bij je product of dienst hebt, dan zullen zij dit ook niet ontwikkelen.
5. De stormvloed aan posts
Er zijn ondernemers die denken dat social selling succesvol is wanneer er gewoonweg een overload aan berichten wordt geplaatst op bepaalde momenten van de dag. Zij komen online op social media, gooien er een flinke hoeveelheid posts uit en gaan weer offline. Niet doen! Social selling draait niet alleen om het uitzenden van berichten, maar vooral ook om het lezen van reacties, om het reageren op reacties, om het luisteren naar prospects en het inspelen op wat zij van jou willen zien. Interactie in plaats van eenrichtingsverkeer.
Alles weten over social selling?
Wil jij als ondernemer ook succesvol zijn in social selling en wil je voorkomen dat jij in een valkuil valt? Een social selling training is ideaal om te weten hoe je de valkuilen kunt omzeilen en al je kansen kunt pakken. Meld je aan!