Social selling en inlevingsvermogen
Inlevingsvermogen, empathie of invoelingsvermogen. Hoe je het ook wilt noemen, je hebt het nodig in de wereld van social selling. Social selling is ‘sociaal’ en om sociaal te kunnen zijn heb je het nodig om je in een ander in te kunnen leven. Door je inlevingsvermogen in te zetten kun je profiteren van sterkere banden.
Waar moet je rekening mee houden bij social selling?
Er zijn natuurlijk heel veel zaken waar je rekening mee moet houden als het gaat om social selling, maar wanneer we kijken naar het inlevingsvermogen dat je nodig hebt voor social selling, dan zijn er vier zaken die een belangrijke rol spelen.
1. Door andere ogen kijken
Om je prospects te kunnen ‘winnen’ is het nodig om eens door de ogen van je prospects te kijken. Zien zij wat jij wilt dat zij zien? Wanneer dit niet het geval is, dan is het belangrijk om aandacht te besteden aan het bijstellen van dit beeld.
2. Je hebt te maken met echte mensen
Onthoud altijd dat je met echte mensen te maken hebt. Door de tussenkomst van een beeldscherm wordt dit nog wel eens vergeten, waardoor zaken te snel afgedaan worden of te makkelijk worden afgesloten. Echte mensen verwachten ook de ‘echte’ versie van jou te zien en zij zoeken naar iemand die precies weet wat zij nodig hebben. Neem dus altijd de tijd voor je prospects en bleef aandacht aan hen besteden.
3. Het begrijpen van gevoelens
Zet je in om een ander te begrijpen. Een goede tip is om het woordje ‘maar’ gewoon uit je woordenboek te schrappen, zeker wanneer het om probleemoplossing gaat. Zo moet het dus niet:
- “Ik begrijp uw probleem, maar…”
- “Dit is natuurlijk erg vervelend, maar…”
- “Ik zou wel willen helpen, maar…”
Zoals je ziet kan dat ene woord ervoor zorgen dat niets van wat je daarvoor hebt gezegd ook maar enige waarde overhoudt. Je kunt het beter als volgt aanpakken:
- “Ik begrijp uw probleem en ik ga direct zoeken naar een passende oplossing.”
- “Dat is natuurlijk erg vervelend. Graag zou ik het willen goedmaken met…”
- “Ik ga u helpen. Gun mij wat tijd om dit te onderzoeken en dan kom ik op korte termijn bij u terug.”
Met dit soort reacties toon je begrip en wek je direct meer waardering van je prospects op naar jouw en je bedrijf en / of merk.
4. Communiceren op het juiste niveau
Social selling is spreken in begrijpelijke taal. Als jij je prospects op een manier wilt bereiken die voor hen aangenaam is, dan verplaats jij je in je prospects en communiceer je in een taal die bij hen past. Communiceer op het gewenste niveau om vertrouwen te wekken.
Meer social selling tips?
Wil jij meer van dit soort interessante en praktische social selling tips? Dan is onze social selling training echt iets voor jou!