Social selling plan: 5 onmisbare stappen
Ben jij je een beetje aan het inlezen over social selling en hoe je dit nu allemaal precies moet gaan aanpakken? Ben je er misschien al mee begonnen, maar loop je nog vast op bepaalde punten? Wij geven je 5 stappen die je niet over mag slaan als jij je bezig wilt gaan houden met social selling.
Vijf social selling stappen
Zeker als je net pas begint met social selling kan het allemaal een beetje overweldigend zijn. Er komt veel informatie op je af en soms zorgt juist dit ervoor dat je de draad een beetje kwijt raakt. Dit is niet nodig, want social selling is geen rocket science. Iedereen kan het, dus jij ook. Houd voortdurend in gedachten dat het allemaal tijd kost, dat je het niet te moeilijk voor jezelf hoeft te maken en dat het ook zeker niet perfect hoeft.
Perfectie is immers een mening en je zult nooit volledig aan het beeld van perfectie van een ander kunnen voldoen. Het gaat erom dat het voor jou helder en effectief is, want dat werkt voor jouw business het beste. De volgende vijf stappen zijn eenvoudig te maken en vormen een perfecte basis voor social selling.
1. Bepaal social selling doel
Bij verreweg de meeste bedrijfsprocessen is het belangrijk om een doel te stellen voordat je iets kunt bereiken. Je moet immers weten waar je wilt zijn om te weten hoe je daar moet komen. Bij social selling is dit niet anders. Het is belangrijk om eerst een doel te bepalen, zodat je de weg daar naartoe kunt gaan uitstippelen.
2. Bepaal je targetgroep
Een targetgroep, een doelgroep, een potentiële klantenkring… Noem het zoals je het wilt. Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer: Je moet weten wie er wel tot de groep behoren en wie niet. Dit betekent dat je gaat bekijken hoe jouw targetgroep in elkaar zit en ga hierbij zeker dieper dan alleen het bepalen van het geslacht of de leeftijdsgroep. Zorg voor een nauwkeurig samengestelde targetgroep.
3. Bepaal je marketing propositie
Social selling gaat natuurlijk hand in hand met de marketingmix. Een propositie is dan weer niet anders dan het bepalen van je marketingmix, maar dan gezien in een andere context. Je hoeft geen marketing propositie te kiezen voor de komende jaren, maar ga voor een half jaar maximaal en bekijk dan nog eens of je de marketing propositie bij moet stellen.
4. Je marketing propositie perfectioneren
Het kiezen van een marketing propositie is slechts een basis. Van hieruit is het de bedoeling om unieke content te gaan aanmaken door de juiste informatie bij elkaar te sprokkelen en hiermee nieuwe content in elkaar te knutselen.
5. Ga niet all-the-way met social selling
Gooi jezelf niet direct in het diepe als het om social selling gaat. Social selling wordt makkelijker naar mate jij je er langer mee bezig houdt. Dit betekent dat je beter eerst met één of twee accounts op sociale netwerken kan starten dan direct op al je zakelijke social media accounts. Dit wordt te verwarrend en het risico dat het misgaat is veel groter. Doe het rustig aan, leer en pas steeds verder toe.
Social selling training
Wil je 100% zeker weten dat jij de goede kant op gaat met Social Selling en twijfel je over de te bewandelen paden? Dan kan onze Social Selling training je gegarandeerd verder helpen. Meld je direct aan en zet social selling effectief in.