Social selling: 5 dingen die je moet weten over je doelgroep
Social selling is steeds meer aan de orde van de dag. Steeds meer ondernemers gaan hun producten en diensten (ook) via social media aanbieden. Het bereiken van je doelgroep via social media werkt natuurlijk wel anders dan in het dagelijks leven. Zeker op social media is het heel belangrijk om de juiste informatie over je doelgroep beschikbaar te hebben als je succesvol wilt verkopen via de sociale kanalen.
Dit moet je weten over je doelgroep
Wil je aan de slag met social selling, dus verkopen via social media, dan moet je goed weten wie je doelgroep is en hoe je hen bereikt. Als je geen duidelijk gespecificeerde doelgroep hebt om je op social media op te focussen, dan is een groot deel van je social media activiteiten nutteloos. Zonde van je tijd! Wij geven je inzicht in 5 dingen waar je rekening mee moet houden met betrekking tot je doelgroep voor social selling.
👉 Tip: Wist je dat je LinkedIn prima kunt inzetten voor social selling? Benieuwd hoe, volg dan onze LinkedIn training.
1. Begrijp de behoeften van je doelgroep
Het is belangrijk om te weten wat jouw doelgroep wil en hoe jouw product of dienst aan die behoefte kan voldoen. Welke problemen proberen ze op te lossen en op welke manier kan jouw product of dienst daarbij helpen? Het is heel belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd antwoord op deze vragen te hebben. Dit vormt namelijk een groot deel van de basis van je social selling strategie.
2. Ken hun demografische gegevens
Leeftijd, locatie, geslacht en interesses spelen een grote rol bij het afstemmen van jouw marketingstrategieën. Verschillende groepen hebben verschillende voorkeuren. Het is heel belangrijk om je hier bewust van te zijn. Wanneer je de demografische gegevens helder hebt, dan ben je beter in staat om hier optimaal op in te spelen vanuit je social selling strategie. Je wilt de mensen bereiken die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Om dat te kunnen doen moeten de demografische gegevens duidelijk zijn.
3. Ga met hen in gesprek
Het opbouwen van een oprechte band met je doelgroep is essentieel. Reageer op opmerkingen, stel vragen en laat zien dat je hun mening waardeert. Door in gesprek te gaan met je doelgroep, wordt het makkelijker om een band met hen op te bouwen. Je wint vertrouwen, kunt jezelf presenteren als dé expert waar zij echt iets aan hebben, en je krijgt meer waardering voor het gewoon aanwezig zijn. De klant van vandaag hecht veel waarde aan persoonlijke aandacht. Houd hier rekening mee.
4. Wees authentiek
Mensen kunnen onoprechtheid van mijlenver zien. Laat de menselijke kant van je merk zien en laat je persoonlijkheid doorschemeren. Wees echt en herkenbaar. Eerlijkheid gaat boven alles. Het is belangrijk om jouw product of dienst te presenteren zoals het is. Ga voor een ‘what you see is what you get’ strategie en doe geen valse beloften. Perfectie bestaat niet. Juist door dat ook te tonen zorg je ervoor dat je geloofwaardiger wordt voor je doelgroep.
5. Pas je aan het platform aan
Elk social media platform heeft zijn eigen sfeer en gebruikersbestand. Begrijp de nuances van elk platform en pas je inhoud daarop aan. Op LinkedIn zal je mensen op een andere manier willen aanspreken dan op Facebook of Instagram, bijvoorbeeld. Mensen verwachten een andere toon en een ander contentaanbod per sociaal kanaal. Doe hier onderzoek naar, zodat je jouw strategie kunt aanpassen op je doelgroep binnen elk specifiek platform.
Word succesvoller met social selling
Steeds meer bedrijven die actief zijn op social media gaan zich ook focussen op social selling. Dat is een mooie ontwikkeling, vooral ook omdat consumenten steeds vaker aankopen doen via social media. Het is goed om hier als bedrijf in mee te gaan, zodat je effectief meer omzet kunt genereren. Wel is het belangrijk dat je social selling volgens een duidelijke strategie aanpakt. Wil jij meer succes halen uit social selling? Volg dan eens een social media training bij ons!