Sociale handel: een blijvende trend om op te focussen
Sociale handel groeit gestaag door en bedrijven doen er goed aan om hier volop te gaan focussen. Het is namelijk een trend die zich voort gaat zetten en waar je zeker veel voordeel uit kunt halen. Facebook en Instagram waren de eerste sociale kanalen die opties voor sociale handel aanboden. Met de geleidelijke overstap naar online winkelen en de nieuwe golf van actieve gebruikers die binnenstroomde, hadden ze het juiste idee. Je kunt er dus zeker van zijn dat de Facebook Shop en Instagram Storefront behoren tot de meest gebruikte functies op de platforms. Sociale handel is dé handel van nu en het is belangrijk dat bedrijven zich daar bewust van zijn.
Handel via social media: dé plek waar het allemaal begint
Sociale handel hoeft niet per se betrekking te hebben op het afronden van een verkoop via social media. Het begin van de klantreis kan plaatsvinden op social media en daarna verschuiven naar de webwinkel, bijvoorbeeld. Ook dan is er sprake van sociale handel. Eén van de sociale kanalen was immers het toneel waarop de consument aan de klantreis begon. Juist dit gebeurt steeds vaker, en daar zijn belangrijke redenen voor. De belangrijkste reden is wel dat moderne kopers beter geïnformeerd willen zijn dan ooit tevoren. Social media vormt een belangrijke bron van informatie over een bedrijf, merk, product of dienst.
Consumenten doen onderzoek op social media
Impulsief aankoopgedrag zwakt steeds verder af en dit heeft voor een groot deel te maken met social media. Zoals gezegd wil de koper van nu eerst goed geïnformeerd zijn voordat er een eventuele aankoopbeslissing wordt genomen. Mensen doen grondig onderzoek naar het merk en aanbod van een bedrijf. Daarom heeft de social media benadering van commercie ook zo’n groot potentieel. Gemak is namelijk belangrijk voor de consument van nu. Wanneer jij er met je bedrijf voor zorgt dat al jouw informatie en jouw aanbod op één plek te vinden zijn, namelijk op social media, dan zorg je voor maximaal gemak voor de potentiële klant. Daar scoor je punten mee en dat betekent dus ook dat elk bedrijf zou moeten gaan focussen op sociale handel.
Social media wordt het meest gebruikt voor onderzoek
Consumenten kunnen natuurlijk op meerdere manieren onderzoek doen naar je bedrijf en aanbod. Zo wordt Google bijvoorbeeld veel gebruikt voor het lezen van recensies, eenvoudigweg omdat Google wordt gezien als betrouwbare bron. Toch, de meeste mensen maken tegenwoordig gebruik van social media om onderzoek te doen naar bedrijven en hun aanbod. Maar liefst 54 procent van de consumenten gebruikt social media om producten te onderzoeken, bijvoorbeeld. Dat percentage is nooit eerder zo hoog geweest. De manier waarop jij jouw merk vertegenwoordigd, inclusief de klantinteractie en de beoordelingen, helpt klanten om een weloverwogen beslissing te nemen en sneller te kopen.
Sociale kanalen focussen meer op sociale handel
Het is zeker zo dat de sociale kanalen blijven ontwikkelen op het gebied van sociale handel. Het is een groeiende trend en de sociale kanalen zullen blijven experimenteren met nieuwe functies en manieren om nieuwe verkooplocaties voor bedrijven aan et bieden. Hierbij ligt de focus op het werven van nieuwe klanten voor bedrijven, terwijl er ook steeds beter wordt voldaan aan de verwachtingen van het publiek. Sociale handel behoort dus zeker tot de trend die de komende jaren enkel zullen blijven groeien en waar ieder bedrijf voordeel uit kan halen.
Haal het maximale uit sociale handel
Sociale handel werkt, of je nu een groot en bekend bedrijf hebt of juist nog kleiner en minder bekend bent. Het mooie van sociale handel is dat het voor iedereen werkt en dat iedereen op de sociale kanalen gelijke kansen heeft. Wel moet je het opnemen tegen een groeiende concurrentie en daar ligt voor veel bedrijven het euvel. Je hebt een effectief social media plan nodig, gericht op het bereiken van maximaal resultaat met sociale handel. Wij helpen je graag om de beste resultaten uit al je social media activiteiten te halen. Volg eens een social media training bij ons!