Deze sociale kanalen zijn het belangrijkst in 2025
Tegenwoordig moet bedrijven aanwezig zijn op social media. Voor de meeste bedrijven is het echter geen optie om evenveel tijd in elk social media-kanaal te steken. Dit geldt zeker voor de kleinere bedrijven en ZZP’ers. Het wordt op den duur onmogelijk om alles bij te houden en uitbesteden is niet altijd een optie. Op welke sociale kanalen moet je je nu dan echt gaan richten? Daar vertellen wij je graag meer over!
Ga met deze sociale kanalen aan de slag
Moet je nog gaan starten met social media, bijvoorbeeld omdat je een nieuw bedrijf start in 2025, of moet je juist wat sociale kanalen laten vallen om alles zelf goed bij te kunnen houden? Dan is het belangrijk om te weten welke sociale kanalen in 2025 het meest belangrijk zijn voor bedrijven, en waarom dat zo is. Wij geven je inzicht in de top 5 sociale kanalen waar je als bedrijf mee aan de slag wilt gaan.
1. Instagram
Instagram spreekt meerdere doelgroepen aan, namelijk millennials, Gen Z en creatieve ondernemers. Er is een sterke focus op visuele content. Hierdoor is dit kanaal ideaal voor bedrijven die vooral producten of diensten willen tonen door middel van foto’s of video’s. Je kunt gebruikmaken van Reels voor een hoog bereik en een optimale betrokkenheid. Het fijne is ook dat Instagram geschikt is voor alle soorten ondernemers, waaronder ook voor webwinkels. Directe verkoop is mogelijk via betaalde advertenties en Instagram Shopping.
2. TikTok
We mogen TikTok toch wel rekenen tot de hoogste nieuwkomers. In de laatste jaren hebben we TikTok uit zien groeien tot een sociaal kanaal waar je ook als bedrijf niet meer omheen kunt. Hier zijn zowel millennials als Gen Z te vinden en de focus ligt op korte, creatieve content. TikTok is heel trendgericht en daar kunnen bedrijven goed gebruik van maken. Je kunt niet alleen inhaken op de trends, maar ook meedoen aan de challenges om jezelf neer te zetten als modern en trendy bedrijf. De ROI op TikTok is sterk. Door middel van advertenties en samenwerkingen met influencers kun je hoge betrokkenheidspercentages genereren.
3. LinkedIn
LinkedIn blijft heel belangrijk voor professionals, recruiters en B2B merken. Het zakelijke netwerk biedt belangrijke voordelen vergeleken met de andere sociale kanalen. Hier tref je de juiste mensen voor mogelijke samenwerkingen. Je kunt aan de slag met langere posts en polls. Daarnaast kun je er complete artikelen delen met andere professionals. LinkedIn heeft hard gewerkt aan het uitbreiden van de advertentieopties. Hierdoor biedt het netwerk steeds meer mogelijkheden voor bedrijven om er specifieke doelgroepen te bereiken.
4. YouTube
YouTube biedt de kracht van lange video’s. Dit sociale kanaal is perfect voor tutorials, productdemonstraties en storytelling. Je kunt gebruikmaken van de YouTube Shorts, maar lange video’s zijn ook geen probleem. Zeker voor bepaalde bedrijven is het fijn om geen tijdsbeperking te hebben. Video’s op YouTube kunnen hoog ranken in de zoekmachine, waardoor YouTube content zeker ook goed is voor je SEO en online zichtbaarheid. De Shorts bieden goede kansen om snel op trends in te kunnen spelen. Een ander groot voordeel van YouTube is dat het publiek heel breed is, van de jonge Gen Z gebruikers tot de oudere babyboomers.
5. Facebook
Tot slot moeten we natuurlijk Facebook ook in deze lijst opnemen. Dit sociale kanaal wordt wel minder relevant voor de jongere generaties, maar is nog altijd perfect voor de oudere doelgroepen. Vooral Generatie X en de babyboomers zijn nog erg actief op Facebook. Je kunt er aan de slag met community building. Groepen en evenementen zijn ideaal voor bedrijven om de betrokkenheid te verhogen. Met een goede inzet op Facebook, door gebruik te maken van alle targetingopties, kun je rekenen op een grote ROI.
Aan de slag met social media in 2025
Als bedrijf moet je in deze tijd gewoon goed aan de slag gaan met social media. Ben je op social media onvindbaar, dan loop je kansen mis. Zonde! Weet je niet goed hoe je social media voor een nieuw bedrijf moet opstarten of wil jij gewoon meer uit je sociale kanalen halen in 2025? Schrijf je dan in voor één van onze social media trainingen. Dan ben je weer helemaal op de hoogte en kun je gericht aan de slag voor het succes van je bedrijf.