Dit zijn de sociale kanalen waar jij je op wilt focussen

Het Nationale Sociale Media Onderzoek is weer uitgevoerd en de resultaten zijn bekend gemaakt. Dat is voor bedrijven altijd een interessant moment, want het maakt duidelijk met welke verschuivingen we rekening moeten gaan houden op de sociale kanalen. Je wilt immers zeker zijn dat jij jouw doelgroep blijft bereiken op social media. Dan is het belangrijk om up-to-date te blijven van de nieuwste social mediaontwikkelingen. Wij delen graag de belangrijkste feitjes met jou, zodat jij op basis daarvan jouw social media strategie kunt aanpassen.

Facebook en Twitter krimpen

Twitter is al langere tijd een beetje dood aan het bloeden, maar het onderzoek toont ook aan dat Facebook aan het krimpen is. Jarenlang heeft Facebook aan de top gestaan en bleef het platform gestaag groeien. Nu wordt duidelijk dat Facebook een half miljoen gebruikers is verloren. Het gaat in het geval van Facebook om een relatief kleine krimp, wat vooral ook wordt veroorzaakt door het feit dat het platform nu een andere aanpak hanteert sinds het Meta is geworden.

TikTok en Instagram blijven wel groeien

Volgens het Nationale Sociale Media Onderzoek van 2023 komen TikTok en Instagram echt als winnaars uit de bus dit jaar. Deze kanalen groeiden allebei gestaag door, en ook het gebruik van Snapchat is toegenomen. Eerder vloeiden de lijnen van Facebook en Instagram vooral samen, maar nu is duidelijk zichtbaar dat Instagram dagelijkse gebruikers wint en dat Facebook deze verliest.

Dit betekent overigens niet dat mensen Facebook verlaten en overstappen naar Instagram. Er zitten meer sociale kanalen in de race. Zo heeft BeReal voor het eerst de top 10 sociale kanalen weten te halen. Overigens zijn er ook grote verliezers bij, zoals Clubhouse dat op dit moment niets méér lijkt dan een kortstondige hype.

Meer veertigers aanwezig op social media

Goed nieuws voor bedrijven die vooral veertigers aan willen spreken via social media. Het zijn namelijk vooral veertigers die zorgen voor een toename van het social media gebruik. Dit betekent dat de gemiddelde leeftijd op de sociale kanalen iets omhoog gaat, waar meerdere bedrijven goed gebruik van kunnen maken. Het is ook deze doelgroep die meer aanwezig is op Instagram. Anderzijds is het aantal tieners dat gebruik maakt van Instagram gedaald en ook YouTube verliest aan gebruikers onder de twintig jaar.

Toename van 400.000 social media gebruikers

Kijken we naar het totaal aantal Nederlanders dat op dit moment gebruik maakt van social media, dan zien we een stijging van ongeveer 400.000 vergeleken met vorig jaar. In 2022 maakten 13,7 miljoen Nederlanders gebruik van social media en nu zijn dit er 14,1 miljoen. Het zijn vooral personen ouder dan 40 jaar die voor het eerst gebruik zijn gaan maken van sociale kanalen. Daarnaast is ook de tijd die er aan social media wordt besteed gestegen tussen 2022 en 2023.

We maken nu gemiddeld 2 uur langer per dag gebruik van de sociale kanalen dan vorig jaar ten tijde van het onderzoek. Hierbij is wel duidelijk dat jongeren aanzienlijk langer per dag gebruik maken van social media dan de oudere generatie. Het verschil tussen de jongste en de oudste groep is 73 minuten per dag.

Moet jij je social media strategie aanpassen?

Laten we voorop stellen dat het altijd verstandig is om te blijven meten en, indien nodig, je strategie daar direct op aan te passen. Voor sommige bedrijven geldt dat de strategie nauwelijks hoeft te worden aangepast, terwijl voor andere bedrijven geldt dat de strategie vaker dan gemiddeld moet worden bijgestuurd.

Voor bedrijven die focussen op jongeren kan het verstandig zijn om de aandacht wat meer naar andere platforms te verschuiven, zoals TikTok en Instagram. Bedrijven die zich voornamelijk richten op veertigers doen er zeker goed aan om extra actief te worden. Wil jij zeker zijn dat jij het maximale uit social media haalt voor je bedrijf? Volg dan eens een social media training bij ons.