SocialRecap: Doorsturen, Campagne en Haat-emoji
In week 8 zijn er weer veel dingen gebeurd op social media. Zo heeft Whatsapp het aantal berichten dat je kan doorsturen beperkt, vraagt Slachtofferhulp om aandacht voor kwetsende taal op social media en verscheen er deze week een anti-lhbti-emoji. Dus wil je op de hoogte zijn van het laatste social media nieuws? Lees dan gauw deze social recap verder!
Instagram gaat op Pinterest lijken
Het lijkt erop dat Instagram steeds meer op Pinterest gaat lijken. Sinds 2 jaar is het al mogelijk om op het platform privécollecties samen te stellen door berichten op te slaan, dat natuurlijk al behoorlijk lijkt op Pinterest. Nu lijkt het erop dat het delen van openbare collecties binnenkort ook mogelijk is op Instagram.
De nieuwe optie is ontdekt door engineering specialist Jane Machun Wong, meldt website TechCrunch. De functie (Make Collection public) is nog niet beschikbaar voor gebruikers, maar ze ontdekte de optie in de Android-code voor Instagram. Daarmee was ze in staat om een screenshot te maken van het prototype. Op het screenshot kun je zien dat het mogelijk is om de zichtbaarheid van collecties openbaar te zetten. Betekent dit dat we voortaan alleen nog maar Instagram hoeven te gebruiken voor het delen van onze openbare collecties?
Whatsapp beperkt doorsturen berichten
Stuur jij ook wel eens berichtje door naar een groot aantal contacten omdat dat nou eenmaal gemakkelijk is? Binnenkort in ieder geval niet meer. Gebruikers van Whatsapp kunnen binnenkort een appje nog maar naar maximaal 5 mensen tegelijk forwarden. Deze regel gold al in India. In de rest van de wereld hanteerde Whatsapp een maximum van twintig forwards per dag, maar dat wordt verlaagd. De berichtendienst wil zo het verspreiden van geruchten en nepnieuws tegengaan. Voortaan dus maar iets vaker een berichtje opnieuw typen…
Anti-lhbti-emoji
Je hebt hem misschien deze week ook voorbij zien komen: de anti-lhbti-emoji. Lhbti is een afkorting voor het streven naar gelijke rechten voor lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transgender- en intersekse personen. Veel mensen waren boos en snapte niet dat de ‘haat-emoji’ gemaakt was. Later bleek gelukkig dat de emoji helemaal niet bestaat, maar dat iemand het trucje had ontdekt door een verbod tekentje achter de regenboog-emoji te plakken.
Slachtofferhulp vraagt aandacht op social media
Slachtofferhulp Nederland start donderdag 28 februari met een nieuwe campagne om het aantal kwetsende berichten op sociale media over verkeersongevallen, misdrijven en rampen te bestrijden. Het gaat om reacties onder berichten over bijvoorbeeld een dodelijk verkeersongeval (“Hij is vast dronken geweest”) of aanranding (“Wie fietst er dan ook op dat tijdstip alleen over die donkere weg?”). De kwetsende reacties zorgen ervoor dat het verwerkingsproces van slachtoffers en nabestaanden langer duurt. De bewustwordingscampagne moet ervoor zorgen dat mensen meer aan de slachtoffers en nabestaanden denken voordat ze ergens op reageren.
Quote van de week
”Content is King, but marketing is Queen, and runs the household”