3 soorten doelen voor op social media
Je hebt doelen voor op social media nodig. Wanneer je zakelijk aan social media begint zonder duidelijke doelen te stellen, dan is het onmogelijk om een slimme social media strategie op te zetten. Het stellen van doelen is eigenlijk het proces van het nemen van actieve stappen om het gewenste resultaat te bereiken. Je kunt gewoon niet zonder. Het belangrijkste is dat er zowel kleine als grote doelen zijn, waarbij haalbaarheid wel altijd de focus moet blijven houden.
De verschillende soorten doelen voor op social media
Een hoofddoel is een groter doel, waar je gericht naartoe werkt, door kleinere stappen te nemen. Het is belangrijk om de hoofddoelen van social media te verdelen in kleinere doelen. Deze kleinere doelen zijn beter haalbaar. Het zijn de haalbare doelen die uiteindelijk leiden naar succes op social media. Het is goed om te weten dat er 3 soorten doelen zijn voor op social media, namelijk proces-, prestatie- en uitkomstdoelen. Wij vertellen je graag meer over deze doelen.
Het stellen van procesdoelen
Procesdoelen zijn specifieke acties of ‘processen’ van presteren. Een procesdoel is voor een persoon altijd voor de volle 100 procent te controleren. Een procesdoel kan zijn om na de lunchpauze een uur lang te focussen op een belangrijke taak. Je stelt dus eigenlijk alles vast, waardoor je er maximale controle over kunt uitoefenen.
Het stellen van prestatiedoelen
Prestatiedoelen zijn gebaseerd op persoonlijke standaard. Denk aan het streven naar een gemiddelde score van 4 sterren in Google recensies. Een groot deel heb je zelf in de hand. Je zorgt voor een optimale service en een hoge kwaliteit om zo goed mogelijk beoordeeld te worden. Toch, je hebt het nooit voor de volle 100 procent in de hand. Uiteindelijk heb je te maken met anderen die jou beoordelen, als we dit voorbeeld volgen uiteraard. Prestatiedoelen zijn in veel gevallen beheersbaar, maar niet altijd.
Het stellen van uitkomstdoelen
Uitkomstdoelen zijn gebaseerd op winnen, op resultaat. Een uitkomstdoel zou kunnen zijn: het binnenhalen van die grote klant waar je al tijdenlang op zit te azen. Een ander uitkomstdoel zou bijvoorbeeld een minimaal omzetbedrag kunnen zijn. Uitkomstdoelen zijn zeer lastig te beheersen, vooral omdat er meerdere invloeden van buitenaf een rol spelen.
De onderlinge relatie tussen de 3 doelen
Proces-, prestatie- en uitkomstdoelen hebben een lineaire relatie. Dit is belangrijk, want als je jouw procesdoelen behaalt, dan geef je jezelf een goede kans om je prestatiedoelen te behalen. Bereik je je prestatiedoelen, dan geef je jezelf een betere kans om je uitkomstdoel te bereiken. Met het oog hierop is het belangrijk om alle drie de soorten doelen vast te stellen, maar het is het meest belangrijk om je te concentreren op het uitvoeren van de kleinere procesdoelen. Wanneer deze slagen, dan is de kans van slagen van de opvolgende doelen direct een stuk groter.
Werk altijd volgens een sterke social media strategie
Start nooit met social media activiteiten zonder een sterke strategie om te volgen. Je hebt gewoon een effectieve, slim ingerichte strategie nodig om je te helpen al je doelen te bereiken. Vind je het lastig om een goede social media strategie voor je bedrijf te ontwikkelen? Wij helpen je graag. Neem gerust eens contact met ons op.