De nieuwste statistieken van Facebook advertenties
Facebook advertenties werken. Simpel. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je ze op de juiste manier inzet voor je bedrijf. Hier gaat het nog wel eens mis, waardoor er makkelijk gezegd wordt dat de advertenties op Facebook niet werken. In 2018 heeft het algoritme van Facebook sterke veranderingen ondergaan en er staat nog heel wat te wachten. De vraag is natuurlijk wat dit betekent voor de 6 miljoen adverteerders van Facebook.
Facebook advertenties worden belangrijker
Het bedrijf eMarketer heeft onderzoek gedaan naar de Facebook advertenties nu, en in de toekomst. Natuurlijk delen wij de belangrijkste resultaten met je, zodat je hier effectief op in kunt spelen met je advertenties op dit sociale netwerk.
Facebook groeit nog steeds
Er zijn bedrijven die denken dat Facebook onderhand wel het toppunt heeft bereikt, maar niets is minder waar. Met ruim 2,2 miljard maandelijks actieve gebruikers is Facebook 15 procent gegroeid ten opzichte van 2017.
Adverteerders verhogen hun uitgaven
Ongeveer 90 procent van de advertenties op Facebook is mobiel. Marketeers houden hier rekening mee en hebben daarom de uitgaven voor Facebook advertenties verhoogd. Over heel 2017 was de uitgave 40 miljard dollar. In het eerste kwartaal van 2018 stond de teller al op 11,8 miljard dollar.
Video wordt belangrijker
Facebook gaat steeds meer om video-advertenties draaien. Ook dit gebeurt voornamelijk mobiel. Ten opzichte van 2017 zal het aantal videokijkers op Facebook naar verwachting groeien met een kleine 12 procent. Deze trend zal zich naar alle waarschijnlijkheid de komende jaren voortzetten. In april 2017 bereikte de gemiddelde video al 12 procent van de totale paginatop.
De aandachtsspanne verlaagt
Het feit dat er meer video op Facebook verschijnt zorgt ervoor dat de aandachtspanne verlaagd wordt. De aandachtspanne tussen 2016 en 2017 groeide enorm, namelijk van 55 seconden in 2016 tot maar liefst 228 seconden in 2017. Helaas houdt dit geen stand, waardoor de video’s weer korter moeten zijn om de aandacht van de kijker vast te houden. De gemiddelde aandachtspanne in 2018 is slechts 10 seconden. Ook het percentage video’s dat met geluid wordt bekeken daalt, met maar liefst 68 procent ten opzichte van vorig jaar. Nog ongeveer 7 procent wordt bekeken met het geluid aan. Ook hier moeten marketeers slim mee omgaan.
Kwaliteit is belangrijker
Kwaliteit is nu een stuk belangrijker geworden met het nieuwe algoritme. Facebook zet waardevolle posts met veel reacties bovenaan en laat waardeloze posts sneller verdwijnen. Veel live video’s ontvangen een hoge betrokkenheid. Deze betrokkenheid groeide met 25 procent ten opzichte van 2017. Facebook zelf geeft aan dat Facebook Live zorgt voor gemiddeld 6 maal meer interacties dan gewone video inhoud.
Meer klikken op advertenties
De advertentieweergaven zijn persoonlijker geworden en dit zorgt ervoor dat er meer op de advertenties wordt geklikt. Gemiddeld klikt iedere gebruiker 10 maal op een advertentie per maand. Vrouwen doen dit, met gemiddeld 12 keer, net iets vaker dan mannen. Een Amerikaans onderzoek laat zien dan 52 procent van de consumenten aangeeft in het laatste kwartaal een product in een Facebook advertentie te hebben gezien die de interesse wekt. Bijna 8 op de 10 personen tussen de 18 en 34 jaar zagen interessante producten voorbij komen. Maar liefst 48 procent van alle social media gebruikers geeft aan dat Facebook het laatste sociale kanaal was waarop een aankoop werd gedaan.
Advertentiekosten stijgen
In de Verenigde Staten bedroegen de gemiddelde kosten per klik 0,27 dollar. De prijs is ondertussen gestegen met maar liefst 39 procent. Hier staat tegenover dat de advertentievertoningen zijn toegenomen met 8 procent. Messenger-advertenties zijn dan weer een goedkopere optie. Ongeveer 18 miljoen bedrijven communiceren via Facebook Messenger en wisselen daar maandelijks gemiddeld 2 miljard berichten uit met (potentiële) klanten. Meer dan de helft van de consumenten, namelijk 53 procent, shopt via Facebook bij bedrijven die zij rechtstreeks kunnen berichten via Messenger. De kosten van Messenger-advertenties liggen 7 procent lager, terwijl in het bereik een toename is te zien van 8 procent.
Facebook advertenties blijven lastig
Van alle bedrijven die adverteren op Facebook geeft maar liefst 62 procent aan dat zij wel eens het idee hebben dat zij hun doel missen. Zij hebben vaker te maken met een lage conversie of slechte leads. Het blijkt dan ook dat het juist vormgeven van een Facebook advertentie behoorlijk lastig is. Een Facebook training kan je veel duidelijk maken en leert je hoe jij jouw Facebook advertenties wel optimaal effectief maakt.