In welke stijl schrijf jij je e-book het best?

Steeds meer bedrijven gaan aan de slag met het publiceren van e-books. Het is dan ook een goede manier om een constante stroom van inkomsten te realiseren, wat er ook gebeurt. Als jij e-books wilt gaan schrijven, dan is het natuurlijk wel belangrijk dat jouw e-books de lezer optimaal aanspreken. Het nadeel hiervan is dat je geen vaste, algemene schrijfstijl aan kunt houden.

Wat de één prettig vindt, vindt de ander heel vervelend. 📚 Zo vinden jongeren e-books minder prettig lezen als zij worden aangesproken met ‘u’. Waar moet je nu rekening mee houden met het kiezen van de schrijfstijl voor je e-book? In dit artikel geven we je een aantal tips!

Tip: Heb je een e-book en zoek je een landingspagina om deze aan te bieden? Ga dan naar: www.Skillba.com en maak een gratis account aan!

Schrijven voor mensen onder de 30 jaar oud

Als jij een jonge doelgroep hebt, dan spreek jij je doelgroep het best aan door lekker vlot te communiceren. Je spreekt de lezer gewoon aan met ‘jij’ en een grapje op zijn tijd wordt zeer gewaardeerd. Wanneer je voor deze jonge doelgroep schrijft, dan is het prima om hier en daar ook wat ‘straattaal’ te gebruiken. Dit laat deze doelgroep namelijk zien dat jij lekker bij de tijd bent en dat wordt zeer gewaardeerd. Probeer je eens te verdiepen in de manier waarop deze jonge doelgroep met elkaar communiceert. Dat is de stijl die jij wilt aanhouden in jouw e-book voor een optimale impact.

Lezers tussen de 30 en 50 jaar oud

Wanneer jouw doelgroep voornamelijk bestaat uit mensen tussen de 30 en 50 jaar, dan heb je het vaak tegen mensen die actief zijn in een compleet huishouden. Een deel van deze personen heeft jonge kinderen, een deel van deze mensen heeft al een goed opgebouwde carrière en een aanzienlijk kleiner deel van de doelgroep studeert nog.

We kunnen stellen dat deze doelgroep wat serieuzer is, maar ze willen niet gezien worden als ‘oud’. Als je voor deze mensen schrijft, dan kun je prima met ‘jij’ aanspreken om de juiste connectie te vinden. Probeer ‘straattaal’ wel te voorkomen, want dat is deze doelgroep ontgroeit. Houd het niveau goed en zoek benadering door lekker vlot te schrijven.

Schrijven voor de oudere doelgroep

Als jij je wilt gaan focussen op een doelgroep die bestaat uit mensen van 50 jaar en ouder, dan is het belangrijk om je aanspreekvorm hierop aan te passen. Deze mensen hebben al een flinke dosis levenservaring en worden graag benaderd op een respectvolle wijze. In dit geval is het ook aan te raden om de lezer aan te spreken met ‘u’. Wel kun je hierbij zelf bepalen of de jeugdigere aanspreekvorm niet beter passend is.

Schrijf jij een e-book voor jonge vijftigers die actief wielrennen? Dan kan ‘jij’ nog altijd beter zijn. Dit is natuurlijk een voorbeeld. Je kunt dit zelf het best inschatten. Bedenk je hoe je in het dagelijks leven zou communiceren met deze doelgroep. Dat is de schrijfstijl die je het best aanspreekt in je e-book om de lezer te bereiken.

Klaar om je e-book te publiceren?

Ben jij lekker aan de slag gegaan met het schrijven van je e-book en is het moment daar om het te gaan publiceren? Dan wil je dit natuurlijk op een goed en betrouwbaar platform doen. Wij kunnen je Skillba aanraden, een platform waarop alles goed voor je geregeld wordt en waarop je gebruik kunt maken van je eigen online academy.

Een belangrijk voordeel: je kunt gratis kennis maken met alle mogelijkheden van dit platform!