Hoe maak je een stijlgids voor social media?
Voor veel bedrijven is het goed om een stijlgids voor social media te maken. Dit geldt nog meer voor bedrijven die actief zijn op de social media kanalen. Het is dan juist belangrijk dat er een stijlgids voor social media beschikbaar is. Ieder teamlid weet dan namelijk welke stijl en toon er gehanteerd moet worden in alle posts. Dit voorkomt ook dat de ene post heel formeel is en de andere post ineens heel informeel. Je hebt consistentie nodig en dit bereik je met een stijlgids voor social media. Maar waar moet je allemaal aan denken? Daar vertellen wij je graag meer over.
Omschrijf de toon en stijl om constant te blijven
Jouw doelgroep wordt het best op een bepaalde manier aangesproken. De ene doelgroep vindt het prettig om formeel aangesproken te worden, terwijl de andere doelgroep de voorkeur geeft aan los en vlotte tekst. Bepaal welke toon en stijl bij jouw doelgroep passen en neem deze informatie op in je stijlgids voor social media. Zo zorg je ervoor dat je constant blijft binnen al je posts.
Zorg voor een goede contentkalender
Het is belangrijk om met regelmaat actief te zijn op social media. Dit betekent niet dat je 30 posts op een dag plaatst en vervolgens de hele maand niets meer van je laat horen. Publiceer liever 1 post op maandag, woensdag en vrijdag, bijvoorbeeld. Overdrijf je aantal posts niet, maar blijf gewoon regelmatig actief en publiceer het liefst op vaste dagen. Dit lukt beter als je een vast schema aan kunt houden. Neem daarom ook een contentkalender op in je stijlgids.
Waar moet beeldmateriaal aan voldoen?
Omschrijf in je stijlgids voor social media waar jouw visuele inhoud aan moet voldoen. Zijn er afbeeldingen die je pertinent niet wilt gebruiken? Zijn er kleuren die je wilt vermijden? Moet er misschien aan elke afbeelding een logo worden toegevoegd? Maak duidelijk wat de bedoeling is met al je visuals.
Hoe maak je jouw social media posts herkenbaar?
Beschrijf hoe je herkenbaarheid geeft aan jouw social media posts. Het is belangrijk dat mensen op den duur kunnen zien aan de post dat die van jou is, zonder dat hij/zij hiervoor naar de naam van het account hoeft te kijken. Op welke manier ga jij dit realiseren? Plaats je bijvoorbeeld een vaste slogan of een pay-off bij elke post? Denk daar eens over na en neem het op in je stijlgids voor social media.
Omschrijf jouw buyer persona
Het helpt enorm als iemand weet wat de doelgroep is bij het schrijven van een social media post. Daarom is het goed om een duidelijke en gedetailleerde omschrijving van jouw ideale klant op te nemen in de stijlgids. Zo weet elke medewerker naar wie de post gericht wordt. Dit helpt ook bij het vasthouden aan een vaste toon en stijl.
Maak de stijlgids toegankelijk voor iedereen
Zorg ervoor dat je stijlgids gemakkelijk vindbaar en voor iedereen toegankelijk is. Er kan altijd iemand van het vaste team ziek worden of met vakantie gaan, waardoor iemand anders de taken over moet nemen. Het is dan belangrijk dat deze persoon direct gebruik kan maken van de stijlgids voor social media.
Haal meer voordeel uit social media voor je bedrijf
Als bedrijf kun je in deze tijd niet zonder social media activiteiten. Toch vinden veel bedrijven het lastig om een goede social media strategie te realiseren en er effectief mee aan de slag te gaan. Wij helpen je hier graag bij. Volg eens een social media training bij ons of neem contact op om de mogelijkheden vrijblijvend te bespreken.