Stop de ‘Let’s connect’ hype op LinkedIn!
Op LinkedIn is er de laatste weken een nieuwe hype gaande. Nee, het zijn geen flippo of Pokemon ruilacties, maar wel iets soortgelijks. Veel mensen zijn bezig met het verzamelen van connecties onder de noemer: ‘Let’s connect’. Iemand geeft aan dat hij met iedereen wil linken en zo krijgt hij dus 50 tot 200 connecties per dag erbij. Onze mening: niet doen!
Waardevol netwerk
Kennelijk gaat kwantiteit voor kwaliteit. In al onze LinkedIn trainingen geven wij het advies om in 90% van de gevallen altijd te linken met mensen die je kent of ontmoet hebt. De overige 10% zijn potentieel interessante connecties. Dit kan iemand uit je doelgroep zijn die met je wilt linken. Het linken met duizenden random coaches, verkopers, inkopers en andere personen uit heel Nederland is naar onze mening kansloos om te doen. Tenzij het je doelgroep is natuurlijk.
Wie wil me je linken?
Dagelijks zien wij dit soort berichten langskomen. Hier worden wij niet vrolijk van, jij wel? Het gevolg is namelijk dat deze mensen over enkele maanden LinkedIn veel minder zullen gaan gebruiken.
Het gevolg van Let’s connect…
Stel je besluit om met veel random mensen te gaan linken. Die 500+ status ziet er tenslotte wel stoer uit. Wat er vervolgens gaat gebeuren is dat je de hele dag door reclame en oninteressante berichten in je tijdlijn gaat krijgen. Je kent deze mensen niet en de kans dat je je gaat storen aan de 80e update van een hondencoach is groot. Dus na een loop van tijd ga je LinkedIn minder gebruiken. Was dat nu je doel?
Nu kun je hierop als antwoord geven dat het bereik van jouw berichten hoger zal zijn doordat je ineens 6.000 extra connecties hebt. Helemaal mee eens, maar die mensen hebben hetzelfde gevoel na een loop van tijd. Ze kennen jou niet echt en dus zullen ze je niet aanbevelen. Laat staan dat ze jouw berichten gaan linken. Kijk maar eens kritisch naar de updates van mensen die meer dan 10.000 conncecties hebben. Je zult zien dat die amper likes of reacties krijgen.
Let’s connect hype
In onderstaande video leggen wij graag uit hoe wij tegen deze nieuwe hype aankijken.
Maximum aantal connecties
LinkedIn heeft een maximum van 30.000 connecties. De meest bekende persoon met dit aantal connecties is Rob Mes. Deze gepensioneerde man verbind mensen met elkaar die een baan zoeken. Hiervan zien wij wel de toegevoegde waarde. Echter van verkopers en zzp’ers die met duizenden mensen gaan linken niet.
Let’s connect: doen of niet?
Ons advies: niet doen! Ga voor kwaliteit in je LinkedIn netwerk. Focus je niet op het aantal mensen, maar op de relatie die je hebt met je netwerk. Heb jij liever 10 personen / klanten die je echt goed kent en die voor je klaar staan om 3 uur s’ nacht’s of 4.000 LinkedIn connecties die je nog nooit hebt gesproken? Ons advies is duidelijk!