Succesvol starten op social media: 8 tips

Als startende ondernemer heb je veel aan je hoofd. Je wilt natuurlijk alles doen om het bedrijf dat je net hebt opgericht zo snel mogelijk van de grond te krijgen. Je wilt een goed klantenbestand opbouwen, naamsbekendheid verkrijgen en sterke relaties opbouwen. Dan is social media in deze tijd natuurlijk echt onmisbaar.

Praktische tips om sterk te starten

Bedrijven kunnen tegenwoordig eigenlijk niet meer zonder social media. Zeker als je je bedrijf pas hebt opgericht kun je natuurlijk alle tips gebruiken om lekker van start te gaan. Wij hebben 8 slimme en effectieve tips voor je verzameld om als startende ondernemer succesvol te starten op social media.

1. Claim je social media accounts

Om effectief met social media aan de slag te kunnen gaan heb je natuurlijk social media accounts nodig met een goede naam. Je kunt in een paar klikken ontdekken of de gewenste social media accounts nog vrij zijn. Dit doe je op https://namechk.com

2. Duidelijke profielfoto / logo

Kies je profielfoto bewust. Je kunt natuurlijk gebruik maken van het kersverse logo van je bedrijf. Dit kan een goede keuze zijn voor bijvoorbeeld je accounts op Facebook en Instagram. Op LinkedIn is het beter om een profielfoto van jou zelf te gebruiken. Zorg ervoor dat hier alleen je hoofd opstaat en dat je in de camera kijkt. Eerder hebben wij de beste afmetingen van profiel- en omslagfoto’s op de sociale kanalen beschreven. Maak hier gebruik van.

3. Maak een contentplanning

Het is goed om gebruik te maken van een contentplanning. Zoek eens uit met welke vragen of problemen jouw (potentiële) klanten zitten. Je kunt deze vragen beantwoorden en problemen oplossen met effectieve content die je via social media deelt.

4. Gebruik planning tools

Planning tools zijn ideaal om in te zetten voor het posten op social media. Praktische planning tools nemen veel stress weg en dat kun je als startende ondernemer wel gebruiken. Hootsuite is een uitstekende optie en is Nederlandstalig. Ook Buffer is zeker aan te raden als planning tool voor social media. Deze tool is Engelstalig.

5. Ga offline netwerken en connect online

Offline netwerken is minstens zo belangrijk als online netwerken. Ga eens naar een open coffee om nieuwe mensen te ontmoeten. Hier heb je alle gelegenheid om je persoonlijkheid te laten stralen en te laten zien wat je waard bent. Leg contacten en ontdek wat je voor mensen kunt betekenen. Na dit offline netwerken kun je deze nieuwe contacten toevoegen op LinkedIn.

6. Social media kennis updaten

De wereld van social media staat bepaald niet stil. De veranderingen en verbeteringen volgen elkaar in rap tempo op. Als startend ondernemer kun je goed gebruik maken van alle mogelijkheden die de sociale netwerken je te bieden hebben. Dan moet je natuurlijk wel weten hoe je de zaken aan moet pakken. Houd je social media kennis op het juiste niveau door met regelmaat een workshop of cursus te volgen.

7. Zoek je doelgroep en ga in gesprek

Zoek naar groepen van jouw doelgroep en vind gesprekken op Twitter en Facebook. Het is goed om actief deel te nemen aan relevante gesprekken. Dit is namelijk dé kans om te laten zien waar jouw kennis ligt. Dé manier om uit te blinken en aandacht te trekken van de juiste personen. Onthoud dat je altijd moet zaaien voordat je kunt oogsten. Hier zijn de discussies en groepsgesprekken op social media zeker de juiste plek voor.

8. Ga niet spammen

Een dooddoener op social media is spammen van je diensten. Niemand zit hierop te wachten. Het is heel vervelend voor je volgers als zij alleen maar reclame uitlatingen te zien krijgen. Dit gaat irriteren en het risico is aanzienlijk dat je je volgers al snel weer verliest. Social media is niet bedoeld om non-stop te promoten. Het gaat vooral ook om het delen van kennis en het geven van waardevolle adviezen. Deel je blogs, maak video’s en deel tips.

Veel succes!

Veel succes met de start van je bedrijf. Social media kan veel klanten opleveren als je het goed inzet. Het kan soms alleen even duren. Een beetje geduld heb je dus wel nodig. Geef niet te snel op. Dan komt het zeker goed! Je kunt altijd een social media training volgen voor het bepalen van je strategie.