Succesvol worden/blijven als marketingmanager? 5 tips!
Als marketingmanager wil je succesvol zijn. Dat spreekt voor zich. Je taken veranderen voortdurend, vooral omdat social media steeds belangrijker worden en de ontwikkelingen op dit vlak zeker niet stil blijven staan. Het is dan ook niet eenvoudig om als marketingmanager succesvol te worden én te blijven in de toekomst.
Deze tips helpen jou als marketingmanager verder
Marketingmanagers zijn steeds meer op social media te vinden. Dat is een goede ontwikkeling, maar het vraagt ook veel van deze professionals. Je moet voortdurend up to date blijven. Wij hebben wat handige tips voor je verzameld om nu en in de toekomst succesvol te zijn als marketingmanager.
1. Blijf jezelf marketen
Je bent marketingmanager, natuurlijk, maar je bent vooral ook verkoper. Jij bent de persoon die je eigen merk moet marketen. Dit betekent dat je jezelf altijd in een marketingstaat moet houden, zodat je je werk optimaal uit kunt voeren. Als succesvolle marketingmanager lunch je zelden alleen, weet je op te vallen in meetings en op beurzen, kun je mensen voor je winnen en weet je prospects te beïnvloeden. Blijf altijd aandacht besteden aan deze kwaliteiten.
2. Leer drie partijen kennen
Een goede marketingmanager kent drie partijen als zijn of haar eigen broekzak. We hebben het op de eerste plaats over je bedrijf, op de tweede plaats over je prospects en klanten en op de laatste plaats over je concurrenten. Je moet je bedrijf van binnen en van buiten kennen. Begrijp de visie en de missie van het bedrijf en zorg ervoor dat je al je initiatieven definieert met het oog op het vervullen van de missie van het bedrijf. Ken je prospects en klanten, zodat je precies weet hoe je hen moet benaderen. Leer de interesses kennen en speel hierop in. Je leert meer van je klanten dan van een marktonderzoek, dus vraag hen met regelmaat wat er beter kan. Tot slot, leer je concurrentie kennen. Zo kun je hen een stap voor blijven. Generaal en militair strateeg Sun Tzu had hier een mooie uitspraak over die sterk van toepassing is: ‘Wie zichzelf kent én de concurrent kent hoeft zich geen zorgen te maken over de uitkomst van 100 veldslagen’.
3. Een marketingmanager moet koorddansen
Een vreemde uitspraak, maar logisch. Als marketingmanager moet je namelijk balanceren om twee partijen tevreden te houden. Je moet het hoger management tevreden houden én je moet de klanten tevreden houden. Dit betekent dat je een strategie moet vinden waar je leidinggevenden blij mee zijn en die je klanten ook kunnen waarderen. Als dit je lukt, dan ben je instant succesvol.
4. Leer van je voorgangers
Wanneer er nu eens een reclame van twintig jaar geleden op de televisie wordt uitgezonden, dan lachen we erom en begrijpen we eigenlijk niet hoe we dat in die tijd normaal vonden. Toch zijn dit juist de reclames die heel succesvol waren. Ze worden immers niet voor niets nog eens uitgezonden, twintig jaar later. Leer van de marketeers van gisteren en je hebt voldoende inspiratie voor morgen.
5. Blijf doelen stellen
Een succesvolle marketingmanager is nooit klaar met het stellen en bereiken van doelen. Heb je een doel bereikt? Dan ligt je volgende doel klaar op je bureau. Het is belangrijk om voor jezelf doelen te stellen die haalbaar zijn en die je in relatief korte tijd kunt bereiken. Zo blijf je succesvol, ook in de ogen van het hoger management.
Blijf up to date!
Marketingmanagers moeten up to date blijven, zeker als het om social media gaat. De ontwikkelingen staan niet stil, dus jij ook niet. Natuurlijk ben je bij ons altijd welkom voor een social media training om weer helemaal bij te zijn!