Talenten willen werken voor maatschappelijk betrokken bedrijven
Werknemers willen steeds vaker werken voor maatschappelijk betrokken bedrijven. Veel bedrijven hebben moeite met het binnenhalen van nieuw talent. Dit is natuurlijk nog slechts een eerste stap. Het aanhouden van talent blijkt in de praktijk namelijk ook helemaal niet zo makkelijk. Wel is het zo dat bedrijven betere kansen hebben voor het binnenhalen en aanhouden van talent wanneer zij maatschappelijk betrokken zijn.
Generatie Z wil maatschappelijke betrokkenheid
Bedrijven willen jong talent scoren. Millennials worden ouder en nu komt generatie Z in beeld. Deze generatie is veel bezig met duurzaamheid en wil dan ook het liefst aan de slag bij een bedrijf dat hier ook veel aandacht aan besteedt.
Voor bedrijven is het om meerdere redenen een goed idee om aandacht te besteden aan maatschappelijke betrokkenheid. Zij kunnen er dus nieuwe talenten mee aantrekken, maar zij halen ook voordeel uit de intrinsieke waarde die de maatschappelijke betrokkenheid kan bieden. Maar waar moet een bedrijf nu op focussen om maatschappelijk betrokken te zijn? Er zijn drie belangrijke factoren om aandacht aan te besteden. Je vindt ze hieronder.
1. Diversiteit in personeel
Een maatschappelijk betrokken bedrijf zorgt over het algemeen voor veel diversiteit op de werkvloer als het gaat om werknemers. Er zijn niet alleen autochtone werknemers aanwezig, maar ook allochtone werknemers. Daarnaast zijn er vaak ook een aantal werknemers actief die arbeidsbeperkt zijn. De meest uiteenlopende soorten werknemers zijn welkom bij maatschappelijk betrokken bedrijven.
2. Ondersteuning van maatschappelijke initiatieven
Veel maatschappelijk betrokken bedrijven ondersteunen diverse maatschappelijke initiatieven. In de meeste gevallen gaat het om lokale initiatieven, welke worden ondersteund door middel van sponsoring, maar het kan zeker ook grootser worden aangepakt.
3. Interne duurzaamheid
Er zijn natuurlijk heel veel manieren om aandacht te besteden aan duurzaamheid. Maatschappelijk betrokken bedrijven zorgen voor veel aandacht voor duurzaamheid op de werkvloer. Dit kun je bijvoorbeeld merken aan het zo veel mogelijk papierloos werken of aan het gebruik van reguliere koffiemokken in plaats van plastic bekertjes.
Aandacht voor duurzaamheid is een pré
Werkgevers kijken natuurlijk altijd naar de kwaliteiten, ervaringen en talenten van kandidaten wanneer zij zoeken naar nieuwe medewerkers. Er wordt dan bijvoorbeeld aangegeven dat meertaligheid een pré is. Wat veel bedrijven onvoldoende realiseren is dat kandidaten ook op deze manier bedrijven selecteren. Zeker voor generatie Z is het een pré wanneer een bedrijf veel aandacht besteed aan duurzaamheid. Maatschappelijk betrokken bedrijven verdienen dus de voorkeur en dat is iets waar bedrijven rekening mee kunnen houden als zij echte talenten binnen willen halen.
Duurzaamheid in je content
Duurzaamheid komt natuurlijk in veel verschillende vormen. Zo heb je ook duurzame social media strategieën en duurzame content. Deze laatste wordt ook wel evergreen content genoemd. Wil jij hier eens meer aandacht aan besteden? Dan helpen wij je graag verder. Neem gerust eens contact met ons op.