Virale en tijdloze content maken: 5 strategieën!
Het is natuurlijk fantastisch als je content viraal gaat en ook over lange tijd nog voor je werkt. Toch is het niet eenvoudig om virale en tijdloze content te maken. Als het makkelijk was om een online ‘hit’ te pakken te krijgen, dan zou iedereen het natuurlijk doen. Wie virale en tijdloze content wil zal er echt de best voor moeten doen.
Strategieën voor virale en tijdloze content
Je kunt vrijwel niet voorspellen of content viraal zal gaan of niet. Het enige wat je kunt doen is je kansen zo groot mogelijk maken. Dit doe je door een bepaalde strategie aan te houden. Wij hebben 5 strategieën gevonden die je kansen verhogen.
1. Los een probleem op
Ga eens op zoek naar problemen waar veel mensen binnen jouw doelgroep mee te maken krijgen. Wanneer je veel voorkomende problemen op kunt lossen, dan ligt hier een goede kans. Er zal veel worden gezocht naar een oplossing voor het probleem, dus kan jouw oplossen viraal gaan wanneer je deze goed brengt.
2. Vind praktische hacks
Hacks kunnen de meest uiteenlopende zaken makkelijker maken. Dagelijks gaan veel mensen op zoek naar hacks om bepaalde taken of activiteiten te versnellen en te vereenvoudigen. Vind hacks die voor jouw doelgroep heel praktisch zijn en deel ze!
3. Kraak een mythe
Mythes zijn er genoeg. Er wordt veel informatie op internet gedeeld waarvan niet duidelijk is of het allemaal wel klopt. Daarnaast zijn er ook geen bewijzen om de informatie te onderbouwen. Het kost je even wat tijd, maar met goede inzet kun je een mythe kraken en het tegendeel bewijzen. Zoek een mythe die voor jouw doelgroep relevant is en ga ermee aan de slag.
4. Kies voor subculturen
Verreweg de meeste bedrijven focussen op een bepaalde cultuur die aansluit bij de doelgroep. Toch zijn er in iedere doelgroep ook mensen te vinden die voornamelijk aan een subcultuur hangen. Deze personen worden nooit optimaal aangesproken met content, totdat jij natuurlijk besluit om een subcultuur aan te spreken!
5. Voor en na situaties
Veranderingen worden zelden goed in beeld gebracht. Dit terwijl ‘voor en na’ voor veel mensen juist heel belangrijk is. Hoeveel websitebezoekers waren er vóór de zoekmachineoptimalisatie en hoeveel waren er daarna? Hoeveel producten werden er vóór een campagne verkocht op maandbasis en hoeveel zijn er in de maand na een campagne verkocht? Dit zijn natuurlijk maar voorbeelden. Het is altijd goed om het ‘voor en na’ in beeld te brengen wanneer dit mogelijk is.
Waardevolle content
Uiteraard is het altijd belangrijk dat je ervoor zorgt dat ieder stukje content waardevol is. Zorg voor tijdloze content waar jouw doelgroep écht iets aan heeft en je vergroot direct je kans op het ‘viraal gaan’ van jouw content. Wil jij het schrijven van sterke content, zoals je blogs, uitbesteden? Neem dan gerust eens contact met ons op.