Is TikTok hét enige platform nog om jongeren te bereiken?
TikTok blijft gestaag doorgroeien. Velen hebben het gevoel dat dit sociale netwerk, dat bestaat uit korte video’s, eigenlijk pas net om de hoek komt kijken. Een aantal jaren geleden hadden we dan ook eigenlijk nog nooit van TikTok gehoord. De groei van het netwerk is explosief. Dit is zeker iets voor bedrijven om rekening mee te houden. Het gaat dan in de basis vooral om bedrijven die een jongere doelgroep hebben.
De enorme groei van TikTok
Laten we het eens vergelijken met Instagram. Instagram bereikte in het jaar 2020 de mijlpaal van 1 miljard gebruikers. Instagram werd opgericht in oktober 2010. TikTok werd opgericht in september 2016 en bereikte 5 jaar later, in september 2021, al de mijlpaal van 1 miljard gebruikers. In 2018 waren dit er nog 55 miljoen. Dit laat zien hoe enorm snel TikTok groeit. Het blijkt dat het vooral de jongere generatie is die het sociale netwerk zo hard laat groeien. Bijna de helft van alle gebruikers van TikTok is namelijk jonger dan 30 jaar.
Wie maken gebruik van TikTok?
TikTok mag zich rekenen tot de jongste sociale netwerken, en dan hebben we het niet alleen over de leeftijd van het platform zelf. Het is ook het netwerk waarop de gebruikers de jongste gemiddelde leeftijd hebben. Maar liefst 25 procent van alle TikTok gebruikers heeft de leeftijd van 20 jaar nog niet bereikt. Hier komt nog 22 procent aan gebruikers bij die een leeftijd hebben tussen de 20 en 30 jaar.
Bijna de helft van de TikTok gebruikers is de leeftijd van 30 jaar dus nog niet gepasseerd. De groep gebruikers van 30 tot 39 jaar vormt 21,7 procent van het totale aantal gebruikers en nog eens 20,3 procent van de gebruikers valt in de leeftijdscategorie van 40 tot 49 jaar. Slechts 11 procent van alle TikTok gebruikers is dus 50 jaar of ouder.
Een ‘opkomend marketingcentrum’
TikTok is om meerdere redenen erg populair onder het jonge publiek. Op de eerste plaats heeft dit te maken met het feit dat jongeren dol zijn op korte video’s, en dat is precies waar TikTok uit bestaat. Daarnaast heeft het sociale netwerk ook een heel sterk imago. Op TikTok mag je zijn wie je bent. Je hoeft geen filters te gebruiken om jezelf mooier te maken, want je bent mooi zoals je bent.
Dat is de boodschap van TikTok, dat is waar gebruikers zich aan houden én ook precies dat is waar de jongere generatie zich zo prettig bij voelt. De verwachting is dan ook dat er steeds meer jongeren gebruik gaan maken van TikTok. Op basis van deze verwachting hebben veel internationale experts al voorspeld dat TikTok een echt opkomend marketingcentrum is. Volgens experts is TikTok het ideale sociale platform voor inhoud van bedrijven met een jonge doelgroep.
Welke sociale kanalen horen in jouw social media strategie?
We kennen inmiddels al aardig wat sociale kanalen die een plek verdienen in de social media strategie van bedrijven. Denk aan Facebook, Instagram, LinkedIn en natuurlijk ook TikTok. Toch, voor jouw bedrijf is het vooral belangrijk dat de juiste sociale kanalen worden opgenomen in je social media strategie voor een maximaal effect.
Welke sociale kanalen worden het meest gebruikt door jouw doelgroep? Hoe bereik je jouw doelgroep het meest effectief? Wij helpen je graag met het ontwikkelen van de meest effectieve social media strategie voor jouw bedrijf. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.