Tips voor de beste call-to-actions!
Een goede zelfstandig ondernemer heeft een professionele website. Dit is immers je online visitekaartje. Ons valt op dat veel van deze websites één essentieel ding missen. Heb jij een vermoeden?
Ze hebben vaak geen krachtige call to action op hun pagina’s staan. Een call to action is een helder, eenvoudig en dwingend aanbod of knop dat je lezers overhaalt te doen wat jij wilt dat ze doen. Kortom, een trigger om je lezer op het pad van conversie te zetten. Hoe maak je nu zo’n goede call-to-action, afgekort een CTA?
CTA voor meer conversie
Conversie zorgt ervoor dat nieuwe bezoekers op jouw website sneller overgaan tot actie. Dit heeft voor jou als gevolg: meer aanvragen, leads en klanten! Echter, wat wil je nu daadwerkelijk dat jouw bezoekers gaan doen? Inschrijven op de nieuwsbrief, bellen, mailen of ingaan op een interessante aanbieding? Hier een aantal tips voor een goede call to action.
1. Hou de call to action simpel
Bezoekers willen iets, en ze willen het nu. Hou de call to action daarom simpel, zonder dat de bezoeker hoeft na te denken. Hoe ingewikkelder de call to action, hoe minder mensen reageren. Vaak is een knop of link voldoende.
2. Zeg wat de bezoeker moet doen
Inloggen, verzenden, aanvragen of wellicht bestellen? Schrijf precies wat je wilt dat de lezer doet. Niet: hier kun je, maar wél: bestel nu of lees alles over…
2. Helder en duidelijk
Zorg dat de call to action helder is en in het oog springt. Laat deze dus opvallen! Dus niet alleen onderaan de websitepagina, maar ook elders op de pagina. Denk ook aan het gebruik van de juiste kleur!
3. Engagement
Lezers zoeken naar gelegenheid om hun mening te kunnen geven. In het Engels wordt dit engagement genoemd. In een call to action pas je de engagement toe door bijvoorbeeld een opmerkelijke stelling te plaatsen of een vraag te stellen.
4. Maak de call to action de moeite waard
Vertel de bezoeker niet alleen wat hij moet doen, maar ook welk voordeel hem wacht als hij het doet. Noem bijvoorbeeld prijsvoordeel, gemak en tijdsbesparing.
5. Opvallende design
Een call to action mag qua lay-out afwijken in vergelijking met de rest van je webpagina. Doordat deze opvalt is hij namelijk juist doeltreffender!
6. Met één klik op de knop
Met een call to action probeer je bezoekers te verleiden op de landingspagina terecht te komen door op de link te klikken. Door een extra knop met link eronder, maak je het doel van de call to action extra duidelijk.
Er is geen beste CTA
Wees innovatief! Verras je bezoekers keer op keer met een nieuwe call to action en behoud hiermee de effectiviteit. Dit is de sleutel tot succes. Er is niet één beste call-to-action button.
Wil je je website gaan verbeteren en meer gebruik gaan maken van call to action’s? Volg dan een social media training waarin wordt uitgelegd hoe je op een juiste en effectieve manier call to actions kunt inzetten en nog succesvoller kunt worden.