5 tips om je blogprestaties te verhogen
Misschien ken je het wel: het schrijven van je blogs kost je bloed, zweet en tranen en uiteindelijk leveren ze veel te weinig op. Je investeert meer tijd dan dat je er resultaat uit krijgt. Zonde van de moeite en vrij demotiverend! Je wilt je blogprestaties verhogen, maar dat gaat niet als je niet precies weet waar het mis gaat. De eerste stap is dus altijd om te gaan ontdekken waar het scheef loopt, zodat je je beter kunt gaan focussen op die specifieke punten.
Verhoog je blogprestaties met deze tips!
Vaak is het een kleine aanpassing in je werkwijze die ervoor zorgt dat je je blogprestaties verhoogt. Het hoeft niet moeilijk te zijn. Je moet het alleen even weten. Vaak zien we dezelfde dingen verkeerd gaan in zakelijke blogs, waardoor het bereiken van maximale prestaties uit blijft. Neem onderstaande tips eens door voor het verhogen van je blogprestaties en je zal zien dat het werkt!
1. Lees je blogs eens hardop voor
Zakelijke blogs worden meestal uit het hoofd geschreven, ofwel vanuit de eigen expertise. Logisch! Als je helemaal ‘in je hoofd’ zit tijdens het schrijven van je zakelijke blogs kan het echter zo zijn dat je vaak omslachtig of onhandig schrijft. Dit heb je zelf niet in de gaten, totdat je jouw geschreven werk eens hardop voorleest. Een tekst lezen is heel anders dan een tekst horen. Luister eens naar wat je schrijft. Hoeveel ‘ruis’ hoor je? Het is een perfecte manier om ‘ruis’ op te sporen en uit je blogs te verwijderen.
2. Kijk naar je blogteksten
Soms is het al voldoende om eens goed en objectief naar je blogteksten te kijken. Het gaat er niet alleen om wat er in de inhoud te vinden is, maar het gaat er ook om hoe de tekst op de pagina toont. Maak je wel genoeg gebruik van witregels om het overzichtelijk te houden? Hoe vaak gebruik je uitroeptekens en is dit niet te veel? Maak je geen wisselende storingen, zoals de ene keer ‘procent’ en de andere keer ‘%’ of de ene keer ‘jij’ en de andere keer ‘u’? Kijk eens goed en zie wat je ontdekt. Het is belangrijk dat je blogtekst op de webpagina ‘verteerbaar’ toont.
3. Schrijf met passie over elk onderwerp
Bedenk je altijd dat lezers waarschijnlijk niet gepassioneerd zijn als jij zelf niet gepassioneerd bent. Wanneer je met passie over een onderwerp schrijft, dan is dit zichtbaar in de tekst. Het is daarom ook niet aan te raden om te schrijven over onderwerpen waar je eigenlijk niets mee hebt. Jij moet er een gevoel bij hebben en je moet je er bewust van zijn dat de lezers ditzelfde gevoel ook hebben. Wees je ervan bewust dat je lezers in de basis net zo zijn als jij. Neem er de tijd voor om te zorgen dat wat jij wilt communiceren wordt begrepen zoals jij het bedoeld.
4. Schrijf altijd met een helder doel
Je blogt niet voor niets. Je wilt er iets mee bereiken. Blijf dit altijd duidelijk in gedachten houden. Jij wilt dat mensen actie ondernemen als gevolg van jouw schrijven. Deze actie wordt niet ondernomen als het de lezers niet duidelijk is dat het de bedoeling is dat zij deze actie ondernemen. Bepaal vooraf aan het schrijven van je doel is en maak dit doel in de tekst duidelijk. Voor zakelijke blogs gelden meestal duidelijke doelen, zoals het realiseren van een ruim bereik (delen) of het realiseren van een hogere conversie (klikken).
5. Maak van je medewerkers je grootste fans
Blogprestaties verhogen doe je vooral door ervoor te zorgen dat je bereik steeds groter wordt. Hier kun je uitstekend gebruikmaken van je medewerkers als dat echt sociale dieren zijn. Wanneer medewerkers enthousiast worden van jouw blogs, dan zullen zij enthousiast zijn om de blogs te delen. Willen jouw medewerkers de blogs niet delen? Dan is er iets aan de hand. Vraag medewerkers hiernaar en zorg ervoor dat zij de grootste fans van jouw zakelijke blogs worden. Dat is hét begin van het opbouwen van een goede groep loyale lezers én dus ook loyale delers!
Besteed je zakelijke blogs uit
Het is natuurlijk zeer frustrerend als je eindeloos lang bezig bent met het schrijven van je zakelijke blogs, alleen maar om vervolgens te ontdekken dat je vrijwel niets uit de investering haalt. Lijkt het maar niet te lukken? Dan kun je jouw zakelijke blogs uitbesteden aan ons. Het bespaart jouw tijd en je hebt de zekerheid dat je zakelijke blogs altijd gewoon lekker doorlopen.