7 tips om boeiende social media conversaties te creëren
Dagelijks vinden er eindeloos veel conversaties plaats via social media. Slechts een heel klein deel hiervan kan worden gezien als daadwerkelijk waardevol. Een conversatie is waardevol wanneer het iets oplevert of ergens een bijdrage aan levert wat voor jouw bedrijf belangrijk is. Voor veel ondernemers valt het niet mee om boeiende social media conversaties te creëren.
Volg deze tips voor interessante social media conversaties
Wil jij ook leren, ontwikkelen en succesvol worden met behulp van social media? Dan heb je natuurlijk boeiende social media conversaties nodig. Deze ontstaan niet vanzelf. Wij geven je 7 praktische tips om dergelijke conversaties tot stand te brengen.
1. Stop nooit met leren
‘We blijven vooruitgaan, nieuwe deuren openen en nieuwe dingen doen, omdat we nieuwsgierig zijn en omdat nieuwsgierigheid ons steeds weer nieuwe wegen inslaat’. Deze uitspraak van Walt Disney is zeker van toepassing wanneer het gaat om het creeren van boeiende social media conversaties. Het gaat erom dat je nooit stopt met leren, maar altijd nieuwsgierig blijft. Nieuwsgierigheid houdt ons fris, inventief en open voor nieuwe en unieke ideeën.
2. Stel je creatief op
Veel ondernemers vragen zich af waarom alle inspanningen op social media niet worden beloond met instant succes. Vaak heeft dit te maken met een gebrek aan creativiteit. Online marketing veroudert, net als alle andere (traditionele) vormen van marketing. Wees innovatief, opwindend en vooral – wees origineel. Je sociale succes is er afhankelijk van!
3. Blijf verbonden
Verbinden op een echte en authentieke manier is de sleutel tot het succes op social media, ongeacht de grootte van je bedrijf. Dit maakt het noodzakelijk dat je elke dag tijd besteedt aan het praten met je fans, volgers en vrienden. Door te reageren laat je zien dat je echt een mens van vlees en bloed bent, en dat hebben mensen nodig in deze tijd. Het schept vertrouwen en er zijn eigenlijk geen betere manieren om verbonden te blijven met je doelgroep.
4. Zorg voor consistentie
Geef je fans en volgers een reden om terug te blijven komen. Dit betekent op een consistente basis engageren en daarvoor moet je ook je beperkingen kennen. Consistentie ontstaat niet vanzelf en ook zeker niet in één keer. Het gaat in stapjes en alleen dan weet je het goed vorm te geven en vol te houden. Zorg ervoor dat mensen jou regelmatig voorbij zien komen op social media en op den duur levert dit zeker boeiende conversaties op.
5. Coördineer je inspanningen
Maak je social media gecoördineerd. Dit vergt een mix van strategie, planning en de juiste tools om uit te voeren. Maximaliseer je social media marketingstrategie door gebruik te maken van elk sociaal kanaal en je blog. Zoek eens uit welke tools voor jou relevant zouden kunnen zijn en op welke wijze deze voor jou kunnen werken om je social media kanalen te coördineren.
6. Blijf up to date
Het is heel belangrijk dat je op de hoogte blijft van de nieuwste trends binnen jouw branche. RSS-feeds, sites voor bladwijzers en apps zoals Feedly zorgen voor snel browsen en delen. Weet wat jouw branche beïnvloedt en deel vervolgens hoe het jouw fans en volgers beïnvloedt. Het houdt je op de hoogte én vooruitlopend op zowel negatieve als positieve veranderingen. Deel belangrijke, tijdige en nuttige informatie om geloofwaardigheid en thought leadership op te bouwen.
7. Kies altijd voor kapitaliseren
Een slimme marketeer voor social media creëert kansen via een zinvol gesprek. Ze weten ook hoe en wanneer ze van die mogelijkheid kunnen profiteren. Ze handelen snel, zijn duidelijk en precies. Zij gaan verder dan de zelfopgelegde grenzen en houden hun ogen én geest open. Zij weten hoe zij zich engageren en hoe zij zich sneller kunnen verbinden met de doelgroep. Dit is precies wat je nodig hebt als je boeiende conversaties op social media wilt creëren.
Social media uitbesteden
Vind je het lastig om optimaal succes uit social media te halen, heb je te weinig tijd om voor consistentie te zorgen of loop je tegen andere struikelblokken aan? Je kunt eens een social media training volgen om de zaken te verbeteren. Natuurlijk kun je ook altijd je social media uitbesteden als dit een betere optie voor jou is.