Verbeter de communicatie naar je doelgroep: 5 tips
Interactie op social media is natuurlijk heel belangrijk. Je activiteiten op social media moeten gericht zijn op tweerichtingsverkeer. Hierbij is het natuurlijk belangrijk om zo effectief mogelijk te communiceren naar je doelgroep. Dit is niet altijd eenvoudig, dus het is verstandig om een plan op te stellen voor de communicatie. Je start met het vaststellen van je doelgroep en het ontdekken van je eigen sterkten en zwakten.
Deze 5 vragen moet je voor jezelf beantwoorden
Wanneer je je sterkten en zwakten hebt vastgelegd en precies weet wie jouw doelgroep is, kun je starten aan het maken van een plan voor een effectieve communicatie. Je kunt je communicatie naar je doelgroep toe verbeteren door eerst een aantal zaken helder te maken voor jezelf. Met de antwoorden stel je een plan op. Hieronder vind je 5 vragen die je voor jezelf moet beantwoorden, zodat je een plan kunt opstellen om je communicatie naar je doelgroep toe te verbeteren.
1. Wat is jouw unieke kwaliteit?
Ontdek welke unieke kwaliteit, vaardigheid of welk specifiek talent jij naar je doelgroep kunt brengen. Waarin blink jij uit en wat heeft jouw doelgroep daaraan? Het is belangrijk om dit vast te stellen, zodat je zelf een goed beeld hebt van je eigen waarde voor jouw doelgroep. Als jij weet welke waarde jij over kunt brengen, dan gaat je doelgroep hier ook de waarde van inzien.
2. Wat maakt jou anders?
De kans is vrij klein dat jij het enige bedrijf in Nederland bent dat actief is binnen jouw branche. Je hebt te maken met concurrenten die, in meer of mindere mate, hetzelfde voor de doelgroep kunnen betekenen als jij. Het is dan ook belangrijk om voor jezelf helder te krijgen wat jou nu precies anders maakt en waarom dat voor jouw doelgroep belangrijk is.
Wat bied jij wat je concurrenten niet (kunnen) bieden? Ook dit is een stukje extra waarde voor je doelgroep.
3. Hoe denk jij?
De vraag ‘hoe denk jij?’ lijkt misschien een vreemde vraag, maar het is wel belangrijk om jouw manier van denken eens uit te leggen. Denk jij bijvoorbeeld traditioneel, waardoor jij een doelgroep aan kunt spreken die houdt van het vertrouwde?
Of denk jij wellicht innovatief, waardoor jij een doelgroep aan kunt spreken die zoekt naar steeds iets nieuws? Zoals je ziet zijn de doelgroepen tegenovergesteld van elkaar. Het ligt dan ook aan jouw manier van denken welke van de twee doelgroepen jij het best aan kunt spreken met je communicatie.
4. Hoe communiceer jij graag?
Er zijn mensen die graag informatie uit infographics halen, mensen die de informatie liever zien in de vorm van een video, mensen die graag informatie lezen in uitgebreide blogs. Dit zijn nog slechts een aantal mogelijkheden. Bedenk voor jezelf op wat voor manier jij graag communiceert. Maak jij graag infographics, video’s, blogs of bijvoorbeeld lijstjes met tips? Je kunt alle kanten op.
5. Wat los jij nu echt op?
Jouw doelgroep wil als het goed is iets van jou. Leg vast wat dit precies is. Dit doe je het best door eens gedetailleerd te omschrijven wat jij precies oplost voor je doelgroep, met jouw specifieke product of dienst. Dit helpt je om jouw boodschap naar je doelgroep toe te optimaliseren.
Een betere communicatie via social media
Veel bedrijven zijn van mening dat het succes dat zij behalen op social media beter kan. Vaak heeft dit te maken met de manier van communiceren op social media. Misschien ben je niet consistent genoeg of ben je niet actueel genoeg. Er zijn veel redenen te bedenken die ervoor zorgen dat het grote succes uit blijft. Een effectieve social media training helpt je om meer uit de sociale kanalen te halen voor je bedrijf.