Zo bouw je een succesvolle community!
Een community bouwen op social media is in de basis niet lastig, maar het wordt wel lastig wanneer je een succesvolle community wilt realiseren. Een community is succesvol wanneer deze bestaat uit gelijkgestemden die jouw inhoud maar al te graag willen delen met hun eigen contacten. Daar kun jij iets mee als ondernemer! Maar hoe bouw je nu zo’n succesvolle community?
Gebruik deze tips voor een succesvolle community
Zoals gezegd is het niet heel eenvoudig om een succesvolle community te bouwen op social media. Het lukt je zeker niet in een dag of een week. Je moet er aardig wat tijd in investeren, evenals moeite en veel energie. Maar, dan krijg je er natuurlijk ook veel voor terug. Hieronder laten we je zien hoe een succesvolle community kunt opbouwen.
1. Begin met een plan
Het bouwen van een goede community vereist planning. Een voorwaarde voor een effectief plan is een efficiënt gebruik van je tijd. Het is belangrijk om de doelmarkt te identificeren en dit kost tijd. Daarnaast is het nodig om te weten wat de behoeften van de doelmarkt zijn en ook dit kost tijd. Vaak betekent dit dat de tijd voor social media moet worden gemaximaliseerd. Zodra je start met het uitwerken van je plan is het goed om te kiezen voor een sociaal platvorm waarmee je de betreffende markt op de meest effectieve manier kunt targeten, terwijl je ook tijd inplant voor interactie en het bouwen van waardevolle relaties.
2. Maak gebruik van geautomatiseerde hulpmiddelen
Eén van de grootste voordelen van social media is de beschikbaarheid van geautomatiseerde hulpmiddelen voor het beheer van vrijwel elke taak. Veel beheertools voor social media zijn gratis of beschikbaar tegen een heel redelijke prijs. Denk aan tools voor het automatiseren van berichten naar Twitter, Google+, Facebook en LinkedIn, welke veel tijd kunnen besparen. Deze bespaarde tijd kun je weer op een andere manier investeren bij het bouwen van je community.
3. Voer voldoende onderzoek uit
Onderzoek is heel belangrijk wanneer het om social media gaat. Je kunt (en wilt) niet zomaar iedereen aanspreken. Het is goed om te onderzoeken waar jouw doelgroep zich bevindt, op welk sociaal kanaal. Vervolgens kun je vaststellen op welke tijden zij hier het meest actief zijn en wat zij er precies doen. Dit zorgt ervoor dat je ontdekt hoe en wanneer jij hen het best aan kunt spreken.
4. Ga niet haasten
Veel ondernemers die hebben bedacht een social media community te willen bouwen gaan erg gehaast te werk. Het idee is er, dus het moet allemaal nú direct gerealiseerd worden. Dit gaat helaas niet. Het is belangrijk om de tijd te nemen. Social media vormen samen een steeds groter wordende ruimte op internet. Bijna dagelijks worden er nieuwe apps en tools ontwikkeld die dagelijkse taken sneller en beter uit te voeren maken. Neem de tijd om er eens mee te experimenteren. Daar zal je later voor beloond worden.
5. Zorg voor een goed time management
Time management is tegenwoordig belangrijk, ongeacht waar het om gaat. Iedereen heeft baat bij time management, zowel online als offline. Wil je een social media community bouwen? Dan is het zeker nodig om te leren je tijd effectief te beheren. Blijf je ermee aan de slag en vergeet je pauzes in te plannen? Dan raakt de sleur er snel in en kom je niet meer verder. De creativiteit gaat verloren en juist dat heb je nodig om een succesvolle community te bouwen. Stel prioriteiten, leer ‘nee’ zeggen en houd een voortdurend oog op de tijdsbesteding. Je hebt ook tijd nodig om je batterij opnieuw op te laden. Rome is ook niet op één dag gebouwd..
Volg eens een social media training
Het opbouwen van een succesvolle social media community gaat een stuk eenvoudiger wanneer je optimaal op de hoogte bent van social media an sich of het sociale kanaal waar jij mee aan de slag wilt. Hier helpen wij je graag bij. Je kunt bij ons een goede social media training volgen. Een goed begin is het halve werk!