5 Tips voor effectieve branding op social media
Branding op social media is natuurlijk helemaal hot. In de afgelopen jaren hebben we het aantal actieve bedrijven op de sociale kanalen gestaag zien groeien. Al die bedrijven willen extra succes, meer bekendheid en meer engagement bereiken door de inzet van de sociale kanalen. Branding krijgt maximale aandacht. Toch is branding op social media niet voor elk merk even effectief. Aanwezig zijn op de sociale kanalen is dan ook niet genoeg in deze tijd.
Zo maak je branding op social media succesvoller
Natuurlijk wil je het maximale halen uit je zakelijke aanwezigheid op social media. Branding is niet per definitie succesvol. Het vraagt om aandacht, om een sterk plan en een juiste aanpak. Er zijn wel een aantal zaken waar je op kunt focussen om branding op social media succesvoller te maken. Wij geven je hiervoor graag 5 tips.
1. Maak gebruik van de juiste influencers
Steeds meer bedrijven maken voor branding op social media gebruik van influencers. Dit is een goed idee! Wel is het dan belangrijk dat je de juiste influencers inzet voor branding op social media. De influencer moet daadwerkelijk relevant zijn voor jouw business. Alleen dan is de influencer geloofwaardig. Neem dus de tijd om de juiste influencer te vinden voor jouw branding op social media.
2. Vraag foto’s van personeelsleden om te delen
Je personeel kan veel voor je doen. Zij brengen jouw merk tot leven en geven er meer persoonlijkheid aan. Steeds meer bedrijven kiezen er dan ook voor om foto’s van personeelsleden te delen op social media voor branding doeleinden. Dit is prima, maar vraag je personeelsleden wel altijd vooraf om toestemming. Niet iedereen vindt het prettig om op social media te verschijnen en het komt je imago niet ten goede wanneer een medewerker op social media struikelt over het gebruik van zijn of haar foto.
3. Lees online beoordelingen en reageer erop
Online reviews kunnen veel voor je doen. Op de eerste plaats zijn zij natuurlijk ideaal om van te leren. Krijg je vijf sterren? Dan weet je dat je het goed hebt gedaan. Krijg je er maar drie of vier? Dan zijn er verbeterpunten en is het aan jou om daarmee aan de slag te gaan. Online beoordelingen kunnen zeker ook een belangrijke rol spelen op het vlak van social branding. Het is aan te raden om alle online beoordelingen te lezen en er ook op passende wijze op te reageren. Dit geldt uiteraard voor zowel positieve als iets minder positieve beoordelingen.
4. Maak de zaken niet mooier dan zij zijn
Het is heel verleidelijk om zaken mooier te maken dan zij zijn. Toch is dit niet aan te raden, zeker niet wanneer de focus op branding ligt. Eerlijkheid heeft prioriteit. Het is belangrijk om duidelijk te zijn over wat mensen mogen verwachten, maar ook over wat zij juist niet mogen verwachten. Bedenk je dat geen enkel bedrijf perfect is. Het siert je als je eerlijk bent en je zal hier zeker om worden gewaardeerd.
5. Zorg voor de verspreiding van een duidelijke merkidentiteit
Een merk heeft een duidelijke merkidentiteit nodig. Wanneer deze er niets is, dan is het vrij makkelijk om het merk onbewust steeds op een andere manier te presenteren. Hierdoor kom je instabiel over en dat is nu net wat je niet wilt. Zorg voor een sterke, stabiele en heldere merkidentiteit en laat deze identiteit spreken in elke vorm van communicatie naar je doelgroep toe.
Kies voor succesvolle branding op social media
Branding op social media werkt voor ieder bedrijf, maar er is wel inzet voor nodig. Je hebt een helder doel nodig en een slim plan om dat doel te bereiken. Wij helpen je hier natuurlijk graag bij. Zo kun je bij ons terecht voor diverse social media trainingen die ervoor zorgen dat jouw branding activiteiten op social media veel meer succes opleveren.