Hashtags op LinkedIn: doen of niet?
Hashtags op LinkedIn gebruiken is zeker aan te raden om een groter bereik te hebben, maar het is natuurlijk niet de bedoeling om in het wilde weg hashtags vast te plakken aan je updates. Het is belangrijk om goed na te denken over je hashtags op LinkedIn. Goed om te weten is dat hashtags enkel klikbaar zijn als je de taal van LinkedIn op Engels hebt staan.
Gebruik deze tips voor hashtags op LinkedIn
Veel mensen vinden het lastig om de juiste hashtags op LinkedIn te gebruiken. Hoe vind je ze? Hoe plaats je ze? Daarom hebben wij een praktisch lijstje voor je opgesteld met 9 tips voor hashtags op LinkedIn.
1. Plaats geen single hashtags
We komen het wel eens tegen: mensen die alleen een hashtag plaatsen op LinkedIn. Dit is niet de bedoeling. Natuurlijk kun je een populaire hashtag kopiëren, plakken in een update en plaatsen, maar je bereikt er niets mee. Zorg minstens voor 1 begeleidende regel met je doel en een goede call to action.
2. De juiste vormgeving
Een hashtag heeft een bepaalde vormgeving nodig om te werken. Net als hashtags op andere social media kunnen de LinkedIn hashtags ook alleen bestaan uit letters, getallen en emoji’s. Gebruik je andere symbolen of spaties tussen de woorden? Dan wordt de link van je hashtag verbroken en zal het niets voor je doen. Bestaat je hashtag uit meerdere woorden aan elkaar? Scheid de woorden dan door ieder nieuw woord met een hoofdletter te beginnen, zoals: HoeraHetIsVrijdag.
3. Ken je grenzen
We zien wel eens LinkedIn updates voorbij komen met een reeks hashtags waar je helemaal eng van wordt. Niet de bedoeling! Op Instagram is het heel normaal om een eindeloze rij hashtags te plaatsen, maar op LinkedIn is dit not done. Gebruik maximaal 5 hashtags per update.
4. Controleer of het openbaar staat
In de meeste gevallen staat alles op een bedrijfsprofiel al standaard openbaar, maar het kan geen kwaad om het voor de zekerheid even te checken. Het komt voor dat updates niet openbaar staan, waardoor ook de hashtags totaal geen invloed hebben op de zichtbaarheid en het bereik.
5. Check je niche hashtags
Er is een niche community online voor elke branche en elk onderwerp. Ze gebruiken vaak specifieke hashtags en daar kun jij natuurlijk ook je voordeel mee doen. Zoek de niche hashtags die voor jou relevant zijn en gebruik ze!
6. Gebruik trending hashtags
Een groep van de professionals op LinkedIn durft eigenlijk geen trending hashtags te gebruiken. Dan is het bereik ineens wel heel erg groot.. Dat is toch precies wat je nodig hebt? Zorg voor een fantastische update en gebruik die trending hashtags!
7. Vergeet de locatie hashtags niet
Wil je een update plaatsen die vooral interessant is voor een bepaalde regio of specifiek gericht is op een bepaalde geografische locatie? Vergeet dan niet dat je ook locatie hashtags kunt gebruiken.
8. Let op de suggesties van LinkedIn
Wanneer je een update invoert, dan geeft LinkedIn je al enkele suggesties voor hashtags tijdens het intikken van je update. Let hier goed op, want er zitten goede hashtags bij waar je zelf niet aan gedacht hebt. Zo helpt LinkedIn je altijd verder.
9. Volg relevante hashtags
Er zijn meerdere hashtags die voor jouw bedrijf heel interessant zijn. Voor bedrijven is het belangrijk om voortdurend up to date te zijn. Leer daarom van anderen door de meest relevante hashtags te volgen en maak gebruik van deze hashtags als je iets waardevols hebt toe te voegen.
LinkedIn beter leren kennen
We horen vaker dat professionals wat moeite hebben met LinkedIn, vooral omdat het allemaal gewoon wat ingewikkelder is dan bijvoorbeeld Facebook. Hierdoor is men minder actief op LinkedIn en dat is zonde, want LinkedIn kan veel voor je doen. Volg eens een LinkedIn training en leer dit professionele kanaal echt goed kennen!