5 tips om een gedenkwaardig merk te bouwen
Als je een merk wilt opbouwen op social media, dan wil je natuurlijk dat jouw merk zo snel mogelijk goed opvalt. Je wilt niet zomaar een merk bouwen, maar je wilt een gedenkwaardig merk bouwen dat onthouden wordt door de mensen die jij aan wilt spreken. Dit gaat niet vanzelf. Het kost je energie, moeite en vooral ook tijd. Niets op social media gaat vanzelf, maar gelukkig kun je wel vrij eenvoudig zorgen voor de opbouw van een stabiel merk op social media.
Tips om je merk op te bouwen op social media
Een merk opbouwen op social media kost vooral tijd. Het is belangrijk om dit goed te onthouden. Je kunt niet vandaag je merk op social media presenteren en verwachten dat het je morgen al de grootste successen oplevert. Geef het tijd om te slagen en blijf eraan werken. Wij geven je graag nog 5 tips om je merk op te bouwen op social media.
1. Ga voor authenticiteit
Deel jouw bedrijfsverhaal op een zo authentiek mogelijke manier. Blijf dichtbij jezelf en stel je persoonlijk en ‘echt’ op. Mensen willen zien wie jij bent en willen een bepaald ‘intiem’ kijkje krijgen in jouw business. Dit geeft hen namelijk meer vertrouwen en overtuigt hen dat jij de juiste partner bent om zaken mee te doen. Zorg dus voor goede storytelling op een eerlijke en pakkende wijze.
2. Luister vooral veel
Jij weet natuurlijk alles van je bedrijf, maar weet je ook alles van je doelgroep? Jouw doelgroep kan jou veel leren. Dat is waardevol, dus je moet wel even de tijd nemen om goed te luisteren naar wat jouw doelgroep je te vertellen heeft. Wat wil jouw doelgroep van jou? Wat verwacht de doelgroep? Neem de tijd om goed te luisteren naar de mensen die jij wilt bereiken en leer hiervan.
3. Lever optimale content
Wanneer je je lang genoeg hebt bezig gehouden met tip 2, dus het luisteren naar je doelgroep, dan weet je precies waarmee je hen het best kunt bereiken. Pas deze geleerde informatie toe in je content. Deel content die speciaal geschreven is voor jouw doelgroep, waarbij de inhoud goed inspeelt op de wensen, eisen en behoeften van je doelgroep. Spreek de doelgroep direct aan en maak duidelijk dat jij precies weet wie jij voor je hebt. Dit schept een goede band.
4. Wat is het belangrijkst?
Zorg ervoor dat je je optimaal kunt verplaatsen in je doelgroep. Je hebt inmiddels geleerd waar de behoeften van jouw doelgroep liggen. Nu is het belangrijk om de boodschap van je merk hierop aan te passen. Ontdek wat het meest belangrijk is voor iemand die behoefte heeft aan jouw product of dienst. Geef vervolgens duidelijk aan dat jij precies dit kunt bieden.
5. Vermijd irrelevante onderwerpen
Er is een punt waarop veel merken de mist in gaan. Er komt een moment waarop je gewoonweg even geen inspiratie hebt. Dit is niet erg, maar het is wel belangrijk om hier goed mee om te gaan. De fout die vaker door merken wordt gemaakt is dat er op dit punt irrelevante onderwerpen worden gebruikt om toch maar iets te bieden aan de doelgroep. Dit is niet de bedoeling en levert je zeker geen succes op. Doe het niet! Het kan je doelgroep wegjagen, omdat je met een irrelevant onderwerp laat zien dat je hen eigenlijk helemaal niet zo goed begrijpt.
Bestel ons boek voor voldoende ideeën
Wij hebben een boek gepubliceerd, namelijk ‘101 posts voor op social media’. In dit boekje vind je veel ideeën om relevant te blijven én je doelgroep optimaal aan te spreken. Zo zit je nooit meer zonder inspiratie en voel je je ook niet meer genoodzaakt om irrelevante onderwerpen aan te spreken. Je kunt ons boek hier bestellen.