Tips voor verkopen via je LinkedIn profiel
Verkopen via je LinkedIn profiel is een perfecte optie, zeker in deze tijd. Door de coronacrisis heb je minder contactmomenten met een prospect nodig om daadwerkelijk te verkopen. Daarnaast zien we dat het aantal contactmomenten tussen bedrijf en prospect verdrievoudigd is, gemiddeld genomen, sinds de coronacrisis. Je kunt dus zeker meer verkopen via LinkedIn, zonder dat je hoeft te investeren in advertenties. Het enige wat je investeert, is tijd.
Beter verkopen via je LinkedIn profiel
LinkedIn is natuurlijk het netwerk waarop zaken doen aan de orde van de dag is. Dit betekent niet dat je per definitie succesvol bent met verkopen op dit platform. Het is belangrijk om je werkwijze goed aan te passen op wat connecties van jou verwachten. Op je LinkedIn profiel kun je met mensen praten over de inhoud die je presenteert in het gedeelte ‘Aanbevolen’.
In dit gedeelte kun je LinkedIn updates delen, linken naar inhoud buiten het platform en relevante documenten of afbeeldingen uploaden. Maak dit interessant en je kunt meer, beter verkopen via je LinkedIn profiel. Wij geven je graag een aantal tips op basis van 4 soorten bezoekers aan je LinkedIn profiel.
1. Koude bezoekers van je LinkedIn profiel
Het presenteren van een link naar een bericht of artikel dat je op LinkedIn hebt gedeeld, en dat veel betrokkenheid heeft opgeleverd, is geweldig voor een koude bezoeker om je een beetje beter te leren kennen. Een koude bezoeker kan dit doen zonder een enorme tijdsinvestering te doen en ook zonder van LinkedIn af te stappen. Hiermee kunnen ze op het platform blijven en toch de waarde en bronnen ontvangen die je hebt gedeeld in de vorm van een LinkedIn-bericht of -artikel. Houd er wel altijd rekening mee dat koude bezoekers alleen opgewarmd kunnen worden door waardevolle inhoud. Besteed hier dus veel tijd aan.
2. Warme bezoekers van je LinkedIn profiel
Warme bezoekers hebben al op zijn minst enige blootstelling aan jou en je merk gehad, waardoor ze je een beetje meer vertrouwen. Voor warme bezoekers kan een link naar een andere bron of iets van waarde buiten LinkedIn, zoals een link naar een YouTube-video of een blogpost, die relatie verder helpen. Deze bezoekers zijn over het algemeen al bereid om LinkedIn te verlaten om iets van jou verder te ontdekken. Maak hier slim gebruik van.
3. Regelmatig terugkerende bezoekers van je LinkedIn profiel
Dan zijn er ook regelmatig terugkerende bezoekers, ook wel de populaire bezoekers, van je LinkedIn profiel. Deze personen hebben al meerdere keren jouw profiel bezocht en hebben in de meeste gevallen ook al eens gecommuniceerd. Hierdoor vertrouwen ze je beter, kennen ze je al op een bepaald niveau en vinden ze je interessant. Vaak hebben zij jouw specifieke inhoud op andere platforms, zoals een YouTube kanaal, al gezien. Het is belangrijk om hen te blijven voeden met sterke, pakkende inhoud. Zo maak je de relatie steeds sterker.
4. Hete bezoekers aan je LinkedIn profiel
Van koud naar warm, van warm naar populair.. Daar houdt het niet op. Er zijn ook nog zogenaamde ‘hete bezoekers’. Dit zijn de personen die klaar zijn om een volgende stap te zetten, namelijk het doen van een aankoop of het afnemen van een dienst. Deze mensen verdienen een belletje. Pak de telefoon op en ga een persoonlijk gesprek aan. Dit is hét moment om te verkopen.
Leer LinkedIn goed kennen voor verkopen via je profiel
Als jij succesvol wilt verkopen via je LinkedIn profiel, dan is het wel belangrijk dat je alle wegen van het platform kent. LinkedIn is immers heel anders dan Facebook, om maar een voorbeeld te noemen. Wil jij eerst optimaal bekend zijn met alles wat met LinkedIn te maken heeft? Dan kun je bij ons een LinkedIn training volgen.