5 tips voor het vinden van jouw ideale influencer
Tegenwoordig werken veel bedrijven samen met een influencer. De inzet van een influencer kan dan ook zeker heel vruchtbaar zijn. We leggen de nadruk op kán, want het hoeft niet. Alles valt of staat met het selecteren van een influencer. Deze moet namelijk wel optimaal relevant zijn voor jouw merk. Wanneer de relevantie ontbreekt, dan is de samenwerking met de influencer nagenoeg nutteloos. Besteed dus altijd voldoende tijd aan het vinden van de ideale social media influencer voor jouw merk.
Zo vind je jouw ideale social media influencer
Het vinden van de juiste influencer voor jouw merk kost tijd. Neem deze tijd ook. Natuurlijk kan het vervelend zijn om er veel tijd in te investeren. Toch zal je achteraf zien dat het meer dan de moeite waard is. Wij geven je graag 5 tips voor het vinden van de juiste social media influencer voor jouw bedrijf.
1. Kies eerst het beste platform
Het kiezen van de platforms waarop je wilt dat influencer marketing impact heeft, is niet zo eenvoudig als je misschien denkt. Aan de ene kant is het platform waar je bedrijf al goed presteert een geweldige plek om van die populariteit te profiteren en het te helpen groeien via een influencer campagne. Aan de andere kant is een platform waar je niet sterk aanwezig bent, maar waar een influencer die goed bij je merk past wel sterk aanwezig is, ook gunstig. Je kunt dan namelijk inbreken op een platform dat je altijd al had willen toevoegen aan je strategie. Ongeveer 90% van de influencer campagnes bevat Instagram, dus dit is goed om mee te laten wegen in je beslissing.
2. Selecteer een influencer die relevant is voor je merk
Een influencer moet in alle gevallen relevant zijn. Er is veel meer om over na te denken dan alleen de volgers van de influencer en de gemiddelde leeftijd van hun fans. Zelfs als ze zich in exact dezelfde niche bevinden als jij, moeten hun inhoud en berichten ook consistent zijn met je merk. Als de content van de influencer ver afwijkt van je eigen branding bereik je niet het juiste publiek, hoe betrokken hun volgers ook zijn. Een goede manier om de influencers te vinden die relevant zijn voor jouw merk, is door te ontdekken welke influencers al over jou praten.
3. Houd rekening met je budget
Als het gaat om influencers, dan moet je meer geven om de kwaliteit van hun volgers dan om het aantal volgers dat ze hebben. Over het algemeen zal een kleinere influencer minder in rekening brengen dan een succesvolle influencer. Als je budget beperkt is, streef dan naar een micro-influencer met een toegewijde schare fans. Je wilt niet gaan onderhandelen met influencers die al groot en succesvol zijn, vooral omdat dit in verreweg de meeste gevallen op niets uitdraait.
4. Zoek op social media
Als je een influencer voor jouw merk wilt vinden, dan is het altijd het best om deze te zoeken op social media. Je kunt wel via Google op zoek gaan, maar dan kom je meestal alleen uit bij de grootste, gevestigde influencers. Jij wilt vooral iemand die bij je past en jouw merk aanvoelt. Ga dus op zoek naar jouw ideale influencer op social media, maak kennis met hun werk en ontdek wat zij voor jou kunnen betekenen.
5. Kijk uit voor nep influencers!
Als laatste belangrijke tip willen we je meegeven uit te kijken voor nep influencers, want deze zijn er helaas ook. Het is vrij gemakkelijk om een grote groep volgers om social media te krijgen. Dit zegt niets over de waarde van de volgers of de waarde van de content. Er zijn mensen die veel volgers kopen of verzamelen en zich vervolgens als influencer presenteren. Dit zijn niet de personen waar jij mee wilt samenwerken.
Aan de slag met influencer marketing
Influencer marketing biedt nog tal van voordelen, maar wel alleen als je jouw keuze bewust maakt. Voor klanten doen wij regelmatig influencer marketingcampagnes en wij zijn er ook om jou van advies en begeleding te voorzien als jij aan de slag wilt met influencer marketing. Indien gewenst kunnen wij de juiste influencer voor jou selecteren. Benieuwd? Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.