Title tags: wat zijn het en wat kun je ermee?
We zien dat een heel groot deel van de Nederlandse bedrijven inmiddels een actief blog heeft. Dat is natuurlijk fantastisch! Blogs zijn perfect om je goed te richten op SEO, maar lenen zich ook uitstekend voor het overbrengen van goede informatie, tips, handleidingen en adviezen. Door middel van blogs kun jij jezelf neerzetten als dé expert. Dan wil je natuurlijk wel dat jouw blog goed gelezen wordt. Je zorgt voor een optimale vindbaarheid door aan de slag te gaan met SEO, achter de schermen. Title tags zijn belangrijk. Wij vertellen je hier graag meer over.
Wat is de titel tag eigenlijk?
De title tag is een HTML-element dat is geïntegreerd in het hoofdgedeelte van een website. Het definieert de paginatitel van het document, vergelijkbaar met de bestandsnaam van een Word-document. Zo ziet de title tag eruit in de brontekst van een website:
<title>Title Tag: Wat is een title tag?</title>
De paginatitel begint met de <title> tag en eindigt met de </title> tag. Het bevindt zich in de kop van het HTML-bestand en mag maar één keer in het document voorkomen.
Waar wordt de titel Tag voor gebruikt?
De inhoud van de title tag wordt op verschillende plaatsen gebruikt en weergegeven door browsers en zoekmachines:
- In de titelbalk van het browservenster
- Als standaardnaam bij het instellen van bladwijzers
- In de browsergeschiedenis
- Op zoekmachines om de titel in zoekresultaten weer te geven
- Paginatitel browser
- In de titelbalk van het browservenster
De paginatitel wordt gebruikt in het browsertabblad, browsergeschiedenis en natuurlijk op de zoekresultatenpagina’s van zoekmachines, zoals Google. De titel geeft zowel Google als gebruikers inzicht in waar de betreffende pagina over gaat.
Waarom is de title-tag belangrijk?
Het doel van Google is om resultaten te leveren die relevant zijn voor de zoekopdrachten van gebruikers. Om dit te kunnen doen, moet de zoekmachine begrijpen waar de verschillende pagina’s op internet over gaan. Google ontdekt deze informatie door te kijken naar de woorden die op de pagina worden gebruikt, maar het geeft ook bepaalde delen van de pagina meer gewicht dan andere delen, om de inhoud van de pagina te helpen bepalen. De title tag is een onderdeel van de pagina dat veel gewicht krijgt door zoekmachine-algoritmes bij het bepalen van de inhoud van een pagina, omdat het een korte en gemakkelijke manier is voor websitebouwers om aan te geven wat er op de volgende pagina staat. Daarom zijn title tags één van de belangrijkste factoren voor het rangschikken op de pagina.
Maar title tags doen meer dan dat!
Naast de rol die ze spelen bij het rangschikken, zijn title tags ook uiterst belangrijk om mensen ertoe te brengen op de link te klikken zodra deze in de zoekresultaten verschijnt. De titel is het eerste en meest voor de hand liggende deel van de vermelding die ze zien. Het is groot, het is blauw en mensen verwachten dat dit de belangrijkste informatie is over wat er op de pagina achter die link staat. Uiteindelijk gaat het bij title tags niet alleen om het verbeteren van de positie. Ze zijn er ook om ervoor te zorgen dat mensen klikken zodra jouw website in de zoekmachine verschijnt, wat voor jou het belangrijkst is.
Besteed altijd aandacht aan de title tags van je blogs
In een casestudy ontdekte Ahrefs dat het verbeteren van de title tag van een webpagina leidde toteen toename van 37% in het webverkeer naar die pagina. Als je jouw title tags niet aanpast, loop je een geweldige kans mis. Zorg er altijd voor dat je blogs voorzien zijn van de juiste title tags. Heb je nog geen actief blog, maar wil je er wel eentje? Je kunt het schrijven van zakelijke blogs ook uitbesteden. Wil jij je blogs uitbesteden? Dan staan wij voor je klaar. Voor meer informatie kun je natuurlijk altijd eerst contact met ons opnemen.