De top 10 dont’s op LinkedIn

LinkedIn is een professioneel netwerk en dat betekent dat je je bij gebruik van dit platform aan regels moet houden. De sfeer op het platform is heel anders dan op de andere sociale kanalen. Toch komt er zo nu en dan een update voorbij die niet gewenst is. LinkedIn heeft nu laten weten dat het algoritme van het platform goede updates zal belonen. Daar staat tegenover dat je wordt ‘gestraft’ als je iets plaatst dat tegen de regels in gaat. Met het oog hierop heeft LinkedIn zelf een lijst met 10 don’ts gedeeld.

Waarom zijn deze regels nodig op LinkedIn?

Volgens een woordvoerder van LinkedIn heeft het platform strengere regels nodig, juist omdat leden wat ‘losser’ om beginnen te gaan met het kanaal. LinkedIn wil voorkomen dat het te sociaal en te vrij wordt. Dit zou vervelende discussies opwekken. LinkedIn zei hierover het volgende: “Onthoud je van berichten die negativiteit creëren en betrokkenheid ontmoedigen. Hoewel leden verschillende meningen en perspectieven waarderen die gezonde discussies aanmoedigen, is het belangrijk om de gesprekken professioneel en beleefd te houden. Content die afwijzende, spottende en niet-constructieve gesprekken bevordert, schaadt relaties, smoort de dialoog en maakt het moeilijker voor onze leden om zinvolle discussies te voeren.” Wij geven je een overzicht van de 10 dont’s die LinkedIn zelf heeft gedeeld.

1. Content met uitsluitend promotie

LinkedIn wil niet langer content zien die uitsluitend is bedoeld om diensten, producten of evenementen te promoten of te verkopen. Wil je iets promoten of verkopen? Dan is dit alleen toegestaan als je aanvullend in de content nieuws, advies of nuttige inzichten biedt.

2. Irrelevante en off-topic opmerkingen

Irrelevante of off-topic opmerkingen over andere content raadt LinkedIn ook af. Dit geldt ook voor opmerkingen die alleen bedoeld zijn ter promotie van niet-gerelateerde links, producten of diensten. Deze regel geldt ook voor alle engagement pods.

3. Afbeeldingen met humoristische tekst

LinkedIn is niet om te lachen. Het kanaal is ‘serious business’. De volgende don’t geeft dit ook duidelijk aan. Het platform wil niet langer afbeeldingen zien die voorzien zijn van tekst die humoristisch bedoeld zijn of die commentaar leveren op wereldgebeurtenissen of de cultuur. Deze updates zijn alleen nog toegestaan als je er professionele waarde of context aan toevoegt.

4. Vragen om actie in een update

Op de meeste sociale kanalen is het heel gewoon om bij een post te vragen om het te delen. Dit gebeurt de laatste tijd ook vaker op LinkedIn en dat wil het kanaal niet meer hebben. LinkedIn raad je af om content te plaatsen waarin expliciet wordt gevraagd om likes, deelacties, reacties of volgers.

5. Het plaatsen van content van iemand anders

LinkedIn geeft aan strenger te gaan controleren op content die niet van de persoon zelf is. Het platform geeft aan dat het kopiëren en plaatsen van inhoud van iemand anders niet langer wenselijk is.

6. Inhoud voor volwassenen

Deze vinden wij zelf vrij logisch, maar LinkedIn zag reden om deze regel toch op te nemen. LinkedIn zegt dat het het beste is om inhoud te vermijden die niet-seksuele naaktheid bevat. Aanvullend geeft het platform aan dat seksuele naaktheid absoluut uit den boze is. Dit zijn dus eigenlijk twee regels in één. Alle inhoud voor volwassenen wordt ‘afgestraft’ door het algoritme.

7. Verontrustende of gevoelige content

Met het oog op het algoritme raadt LinkedIn je af om content te delen die als verontrustend of gevoelig kan worden bestempeld. Het platform benoemt zelf afbeeldingen van verwondingen en sterfgevallen van mensen en dieren als voorbeeld.

8. Afwijzende inhoud

LinkedIn wil geen afwijzende inhoud meer op het platform zien. Het platform geeft aan dat het niet wenselijk is om inhoud te delen die meningen, ervaringen of identiteiten van anderen afwijst of verwerpt. Dit kan deze anderen het gevoel geven dat hun perspectief niet belangrijk is of er niet toe doet, aldus LinkedIn.

9. Spottende inhoud

Sarcasme wordt niet langer ‘gewaardeerd’ op LinkedIn. De laatste tijd neemt vooral het aantal sarcastische comments toe en dit wil het platform de kop indrukken. De negende don’t van LinkedIn is dan ook: inhoud plaatsen die mensen of groepen belachelijk maakt, vaak met behulp van sarcasme of neerbuigendheid.

10. Niet-constructieve content

Last but not least: niet-constructieve content. LinkedIn geeft hier het volgende bij aan: “Content die gesprekken verstoort, zoals schreeuwen, scheldwoorden gebruiken, ruzies uitlokken of overdrijven om angst te creëren of anderen van streek te maken. Humor is welkom, maar vermijd grappen en spot die ten koste van anderen gaan”.

LinkedIn moet weer professioneler worden

Het algoritme bepaalt welke updates je te zien krijgt en welke updates snel verdwijnen. LinkedIn heeft aangegeven dat bovenstaande 10 punten het risico verhogen dat je door het algoritme ‘gestraft’ wordt. Het belangrijkste doel is uiteindelijk om LinkedIn weer meer professioneel en zakelijk te maken, waardoor het bedoeld is. Dit biedt nieuwe kansen voor bedrijven en professionals die er op de juiste wijze mee om willen gaan. Wil jij ook het maximale (blijven) halen uit je LinkedIn activiteiten? Volg dan eens een LinkedIn training bij ons!