Trendjacking: Hoe speel je in op trends op social media?
Social media werken voortdurend op hoge snelheid. Wat deze week een trend is, is volgende week ‘zóóó 2015’. Het is daadwerkelijk alsof er een jaar voorbij gaat in een week, en dit betekent dat je direct moet kunnen inspelen op de trends.
Trendjacking voor interactie
Je moet tegenwoordig direct effectief op de social media trends inspelen om interactie met je doelgroep te realiseren. Bij trendjacking is het de bedoeling om je in relevante onderwerpen te presenteren die trending zijn. Hoe doe je dat?
Blijf eenduidig en herkenbaar
Heel belang bij trendjacking is dat je je mengt in discussies die relevant zijn en waar jij ook daadwerkelijk iets mee kan. Relevante onderwerpen die trending zijn dus. Het is wel belangrijk om hierin altijd eenduidig en herkenbaar te blijven als onderneming. Blijf dichtbij je onderneming en laat je niet meevoeren in discussies waarin de gemoederen hoog oplopen.
Wees enthousiast, maar niet té enthousiast
Natuurlijk draait het bij trendjacking om snel reageren op trends. Je wilt niet als laatste met een leuke opmerking komen, dat is logisch. Als je een trend hebt gevonden die goed aansluit bij je product of dienst, en je hebt hier direct ludieke Facebook posts en een serie tweets op bedacht, denk dan eerst nog even na voor je het echt plaatst. Leg het desnoods aan iemand voor met de vraag ‘kan dit?’. Iets wat jij heel grappig vindt kan voor een ander kwetsend zijn. Dit is ook direct het grootste gevaar van trendjacking.
Ga nooit over je grenzen heen
Trendjacking is toch wel een fenomeen dat je een beetje uitlokt om over je eigen grenzen heen te stappen. Doe dit niet, want achteraf kost het je vaak meer dan dat het je oplevert. Zoals we eerder al aan hebben gegeven; blijf dichtbij jezelf en bij je onderneming.
Alleen relevante trends
Er zijn ondernemers die een beetje doordraven in trendjacking, waardoor zij al snel gaan inspelen op trends die totaal niet relevant zijn voor hun diensten of producten. Laat dit achterwege en houd jezelf onder controle. Social media gebruikers hebben letterlijk een hekel aan ondernemingen die ‘lollig’ willen doen over onderwerpen waar zij totaal geen banden mee hebben.
Pak het gewoon goed aan
Trendjacking is voor gevorderden. Het is niet verstandig om als zakelijke nieuwkomer op social media direct proberen te scoren door mee te doen met de topspelers in trendjacking. Wil jij het van begin af aan gewoon goed aanpakken met je social media? Dan verzorgen wij graag een social media workshop voor je.