Is Twitter nog wel interessant voor bedrijven?
Het is nog niet zo lang geleden dat we het allemaal hadden over ‘tweets’. Een aantal jaren geleden hadden we het ontzettend druk met ‘tweeten’, ‘retweeten’ of gewoon ‘twitteren’. Ineens lijken deze termen uit ons woordenboek te zijn verdwenen, want we horen ze lang niet zo vaak meer. Bij veel bedrijven rijst dan ook de vraag of Twitter nog wel interessant is. Is het niet veel interessanter om Twitter uit de social media strategie te gooien en Facebook, Instagram of bijvoorbeeld TikTok meer aandacht te geven?
Twitter kent het breedste gebruik
Wereldwijd kent Twitter een breder gebruik dan het gebruik van bijvoorbeeld Instagram en TikTok. Dit terwijl Instagram in 2020 de mijlpaal van 1 miljard gebruikers bereikte en TikTok dit aantal een jaar later bereikte. Met een breder gebruik wordt dan ook vooral bedoeld dat het gebruik veelzijdig is. Twitter groeit nog steeds als we kijken naar internationale statistieken. In 2022 werd de mijlpaal van 1,3 miljard Twitter-accounts bereikt. Dit betekent helaas niet dat al die accounts ook daadwerkelijk actief zijn. Twitter heeft namelijk ‘slechts’ 330 miljoen actieve gebruikers. Het grootste deel van die enorme hoeveelheid accounts is dan ook inactief.
Hoe liggen de leeftijden van Twitter gebruikers?
Een aardig deel van de actieve Twitter gebruikers behoort tot een jongere doelgroep. Van de actieve gebruikers van het netwerk is 6 procent jonger dan 18 jaar en 42 procent heeft een leeftijd tussen de 18 en de 29 jaar. Iets meer dan een kwart van de actieve Twitter-gebruikers, namelijk 27 procent, is tussen de 30 en de 49 jaar oud. De overige groep is 50 jaar of ouder.
Waarvoor wordt Twitter het meest gebruikt?
Voor bedrijven is het natuurlijk vooral interessant om te weten waar Twitter vandaag de dag nog voor gebruikt wordt. Het blijkt dat het grootste deel van de actieve Twitter gebruikers het netwerk gebruikt voor nieuwsconsumptie. Daarnaast wordt het netwerk ook veel gebruikt voor interactieve live-tweets tijdens populaire evenementen, zoals het Eurovisie Songfestival. Een aanzienlijk kleiner deel van de gebruikers maakt gebruik van Twitter om kennis te maken met bedrijven, merken en producten.
De hamvraag: is Twitter nog wel interessant voor bedrijven?
Ja en nee. Een eerlijker antwoord is er eigenlijk niet. Ja, Twitter kan zeker nog een interessant marketinginstrument zijn voor bedrijven. Het is immers zo dat je als bedrijf nog steeds gebruik kunt maken van betaalde, promotionele tweets waarmee je een gericht publiek kunt bereiken. Nee, Twitter is niet meer hét sociale netwerk om doelgroepen effectief te bereiken en er groot voordeel uit te halen. Als we daarnaar kijken, dan zien we dat Facebook, Instagram en bijvoorbeeld TikTok een veel meer te bieden hebben. Voor veel bedrijven kan het dan ook verstandig zijn om Twitter minder aandacht te geven in de social media strategie en deze aandacht te verschuiven naar een effectiever netwerk. Ben jij benieuwd of dit ook zo voor jouw social media strategie geldt? Wij checken het graag voor je. Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op.